Wniosek o nadanie statutu autostrady morskiej połączeniu Gdynia – Karlskrona został przez Komisję Europejską zaakceptowany za drugim razem. Odrzucone zostały te dotyczące połączeń Świnoujście – Ystad i Gdańsk – Rotterdam. Ten ostatni wniosek został złożony ponownie. W najbliższym czasie Komisja ma się do niego ustosunkować. – Pomiędzy Gdańskiem a Rotterdamem regularnie pływa pięciu armatorów, m.in. Unifider AS czy OOCL – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu.
Autostrady morskie, czyli bezpośrednie połączenia między dwoma portami, na których regularnie kursują statki towarowe, działają też między Świnoujściem a Ystad i Świnoujściem a Treleborgiem. Nie są jednak wpisane na listę autostrad morskich Komisji Europejskiej. A taki wpis oznacza wymierne korzyści.
– Jeżeli połączenie, tak jak to z Gdyni do Karlskrony, zostanie przez Komisję Europejską wpisane na listę autostrad morskich, porty mogą liczyć na dotacje na inwestycje z funduszu TEN-T, a armatorzy obsługujący tę trasę mogą ubiegać się o wsparcie w ramach unijnego programu Marco Polo – mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury, odpowiedzialna za transport morski. Na środkach dostępnych z budżetu sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) najbardziej zależy portom spoza Polski. Nasze i tak mają do dyspozycji 600 mln euro unijnych dotacji na swoje inwestycje. Ze środków Marco Polo porty mogą uzyskać dofinansowanie do 50 proc. wartości inwestycji. O wsparcie mogą się starać także przewoźnicy.
Operujący na szlaku autostrady morskiej armatorzy mogą się ubiegać o dopłatę w wysokości 35 proc. kosztów, które wiążą się z pływaniem na tej trasie. Z takiej pomocy mogą korzystać przez trzy lata pod warunkiem, że udowodnią, iż przenieśli na morze przewozy, które wcześniej odbywały się lądem.
Kolejna autostrada morska może powstać na trasie Świnoujście – Ystad, mimo że Bruksela już raz się na to nie zgodziła. – Komisja uzasadniała decyzję tym, że w transporcie pomiędzy portami zbyt mały udział ma transport intermodalny – mówi Wojciech Sobecki, rzecznik zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Minister Wypych-Namiotko deklaruje, że będzie zachęcać władze portu do ponownego złożenia wniosku.