Polacy w kryzysie gotują sami

Zastój na rynku dań gotowych. Lepszy ma być dopiero 2012 rok

Publikacja: 30.03.2010 03:16

Polacy w kryzysie gotują sami

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Ubiegły rok nie był udany dla producentów dań gotowych, którzy w ostatnich latach przyzwyczaili się do szybkiego wzrostu sprzedaży. Jej wielkość zwiększyła się zaledwie o około

1 proc. – wynika z danych firmy Nielsen, do których dotarła „Rz”. Natomiast wartość rynku urosła o niemal 4 proc. i zbliża się do 600 mln zł. Tymczasem w 2008 r. wydatki Polaków na dania gotowe zwiększyły się o ok. 18 proc.

Przedstawiciele branży są zgodni, że zaszkodził im kryzys. Paweł Nowakowski, prezes giełdowych Makaronów Polskich, zwraca uwagę, że na kiepską sytuację na rynku wpływ miały wysokie ceny mięsa.

– Wyhamowanie popytu na rynku dań gotowych było widoczne głównie w drugiej połowie 2009 r. Trend ten utrzymywał się także w pierwszym kwartale 2010 – mówi Katarzyna Gospodarek, rzecznik HJ Heinz Polska, lidera polskiego rynku dań gotowych pod względem wartości sprzedaży.

Według firmy Euromonitor International na ożywienie na naszym rynku dań gotowych, do którego zalicza także potrawy mrożone, trzeba poczekać do 2012 r. Nie wyklucza ona nawet, że w tym roku wydatki na nie spadną o niemal 1 proc.

– Trudno przewidzieć, kiedy przyjdzie ożywienie. Na razie na rynku dań gotowych trwa ostra walka konkurencyjna, która objawia się m.in. poprzez promocje dla konsumentów – mówi Mirosława Achinger, prezes giełdowego Mispolu.

Na przełomie lat 2006 i 2007 – kiedy mieliśmy do czynienia z początkiem boomu na rynku dań gotowych – w branży pojawiały się głosy, że w ciągu kilku lat jego wartość sięgnie 1 mld zł.

– Rynek nie rozwija się jednak tak szybko, jak spodziewali się analitycy. Uważam, że w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat sprzedaż będzie rosła, ale nie w tempie dwucyfrowym – uważa Bogusław Kowalski, prezes notowanej na GPW spółki Graal. Jego zdaniem Polacy są konserwatystami i nie jest łatwo ich przekonać do kupowania dań gotowych. Tym bardziej w kryzysie, kiedy się okazało, że samodzielne gotowanie jest tańsze.

Nadal ponad 94 proc. rynku (w ujęciu wartościowym) przypada na potrawy w słoikach. Coraz popularniejsze są pakowane do nich sosy do mięs i makaronu, ale w czołówce są wciąż znane od lat flaki i gołąbki.

W Polsce nie przyjęły się popularne na Zachodzie gotowe posiłki na tackach, np. porcja mięsa z ziemniakami i surówką. – Ich sprzedaż nie przekracza nawet 1 proc. obrotów całej kategorii – mówi Joanna Bacerowska, rzecznik prasowy spółki Agros Nova, właściciela marki Łowicz. Wśród firm, które przez pewien czas oferowały dania na tackach, były m.in. Mispol czy Heinz. Ten ostatni testował je na rynku kilka lat temu, gdy dopiero zaczynała się moda na dania gotowe. Z tacek nie rezygnuje natomiast spółka Profi. Jej prezes Jerzy Koszarny wierzy, że popyt na nie będzie się rozwijać. – Polacy potrzebują jedynie więcej czasu, aby przekonać się do nowości – uważa.

[ramka][b]Tomasz Manowiec, analityk rynku papierów wartościowych w Biurze Maklerskim BGŻ[/b]

Oczekiwania względem wzrostu rynku dań gotowych były duże: miał on co roku rozwijać się w tempie dwucyfrowym. Dlatego zaledwie 1-proc. dynamika w 2009 roku może być rozczarowaniem dla producentów. Należy jednak pamiętać, że w czasie kryzysu konsumenci szukają oszczędności. Można było się zatem spodziewać, że sprzedaż nie zachwyci. Podobnie może być w bieżącym roku, ponieważ wyhamowanie konsumpcji zapewne się utrzyma. Dopiero w 2011 r. oczekuję powrotu do szybkiego wzrostu sprzedaży dań gotowych. [/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorek: [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail], [mail=k.kucharczyk@rp.pl]k.kucharczyk@rp.pl[/mail]

Ubiegły rok nie był udany dla producentów dań gotowych, którzy w ostatnich latach przyzwyczaili się do szybkiego wzrostu sprzedaży. Jej wielkość zwiększyła się zaledwie o około

1 proc. – wynika z danych firmy Nielsen, do których dotarła „Rz”. Natomiast wartość rynku urosła o niemal 4 proc. i zbliża się do 600 mln zł. Tymczasem w 2008 r. wydatki Polaków na dania gotowe zwiększyły się o ok. 18 proc.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?