Reklama

Kupujemy coraz mniej mebli

Sprzedaż mebli w pierwszym kwartale spadła, w zależności od firmy, od kilkunastu do nawet 30 procent

Publikacja: 17.05.2010 03:00

Wartość produkcji mebli w Polsce przekroczyła w 2009 r. 11 mld dol. Bieżący rok będzie dla sektora t

Wartość produkcji mebli w Polsce przekroczyła w 2009 r. 11 mld dol. Bieżący rok będzie dla sektora trudny.

Foto: Rzeczpospolita

– Ledwo wyszliśmy z jednego kryzysu, a już jesteśmy atakowani potrzebą ratowania Grecji, Hiszpanii, Włoch. Te wydarzenia powodują spadek konsumpcji na rynkach eksportowych i krajowym – podkreśla Marek Kołakowski, prezes i właściciel produkującego meble Mebelplastu.

Przewiduje on, że firm meblowych z problemami będzie nadal przybywać. – Pewnie jeszcze usłyszymy o bankructwach w branży – mówi Kołakowski, nie chcąc wskazać firm, które ma na myśli. Przewiduje, że w pierwszej kolejności problemy dotkną spółek produkujących tanie meble. – Na dłuższą metę nie da się przetrwać, obniżając ceny – wtóruje Sebastian Ćwik, wiceprezes i współwłaściciel jednej z największych w Polsce firmy dystrybucyjnej Meble Agata. Jego zdaniem nie ma też szans na poprawę sytuacji w dalszej części roku. Co gorsza, równie trudny ma być także przyszły rok, a pierwsze oznaki ożywienia pojawią się dopiero w 2012 roku.

Spadki sprzedaży odnotowują także giełdowi producenci mebli: Paged i Forte. Jak informują przedstawiciele Forte, grupa działa w segmencie mebli ze średniej i niższej półki, w którym spowolnienie gospodarcze przekłada się wprost na decyzje zakupowe klientów. „Zarząd, pomimo znacznej poprawy efektywności i rentowności operacyjnej, jaka dokonała się w 2009 roku, widzi potrzebę ciągłej mobilizacji i prowadzenia dalszych działań restrukturyzacyjnych” – czytamy w raporcie zarządu.

Spółka rozpoczęła warte 19 mln zł inwestycje w zakładach produkcyjnych w Ostrowi Mazowieckiej i Suwałkach. Mają skutkować m.in. zwiększeniem mocy wytwórczych i redukcją kosztów produkcji.

W pierwszym kwartale sprzedaż Forte spadła o 23,3 proc., do 108,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 10,3 mln zł wobec 7,2 mln zł rok do roku. Zdaniem zarządu w kolejnych kwartałach przychody firmy nie będą odbiegać od tych z 2009 roku.

Reklama
Reklama

Przychody spółek meblowych Pagedu spadły w pierwszym kwartale o 9,1 proc., do 36,8 mln zł. – Szczególnie słaby był styczeń, bardzo słaby był też kwiecień – wylicza Daniel Mzyk, prezes Pagedu.

Według szacunków zarządu sprzedaż mebli może być słaba również w maju i czerwcu. Spadki mają zostać jednak nadrobione poprzez wprowadzenie do sprzedaży nowych wzorów oraz nowych kategorii produktów, m.in. mebli dziecięcych i łazienkowych. Nowości pojawią się szerzej w ofercie spółki od września.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=e.wojcik@rp.pl]e.wojcik@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama