– Ledwo wyszliśmy z jednego kryzysu, a już jesteśmy atakowani potrzebą ratowania Grecji, Hiszpanii, Włoch. Te wydarzenia powodują spadek konsumpcji na rynkach eksportowych i krajowym – podkreśla Marek Kołakowski, prezes i właściciel produkującego meble Mebelplastu.

Przewiduje on, że firm meblowych z problemami będzie nadal przybywać. – Pewnie jeszcze usłyszymy o bankructwach w branży – mówi Kołakowski, nie chcąc wskazać firm, które ma na myśli. Przewiduje, że w pierwszej kolejności problemy dotkną spółek produkujących tanie meble. – Na dłuższą metę nie da się przetrwać, obniżając ceny – wtóruje Sebastian Ćwik, wiceprezes i współwłaściciel jednej z największych w Polsce firmy dystrybucyjnej Meble Agata. Jego zdaniem nie ma też szans na poprawę sytuacji w dalszej części roku. Co gorsza, równie trudny ma być także przyszły rok, a pierwsze oznaki ożywienia pojawią się dopiero w 2012 roku.

Spadki sprzedaży odnotowują także giełdowi producenci mebli: Paged i Forte. Jak informują przedstawiciele Forte, grupa działa w segmencie mebli ze średniej i niższej półki, w którym spowolnienie gospodarcze przekłada się wprost na decyzje zakupowe klientów. „Zarząd, pomimo znacznej poprawy efektywności i rentowności operacyjnej, jaka dokonała się w 2009 roku, widzi potrzebę ciągłej mobilizacji i prowadzenia dalszych działań restrukturyzacyjnych” – czytamy w raporcie zarządu.

Spółka rozpoczęła warte 19 mln zł inwestycje w zakładach produkcyjnych w Ostrowi Mazowieckiej i Suwałkach. Mają skutkować m.in. zwiększeniem mocy wytwórczych i redukcją kosztów produkcji.

W pierwszym kwartale sprzedaż Forte spadła o 23,3 proc., do 108,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 10,3 mln zł wobec 7,2 mln zł rok do roku. Zdaniem zarządu w kolejnych kwartałach przychody firmy nie będą odbiegać od tych z 2009 roku.

Przychody spółek meblowych Pagedu spadły w pierwszym kwartale o 9,1 proc., do 36,8 mln zł. – Szczególnie słaby był styczeń, bardzo słaby był też kwiecień – wylicza Daniel Mzyk, prezes Pagedu.

Według szacunków zarządu sprzedaż mebli może być słaba również w maju i czerwcu. Spadki mają zostać jednak nadrobione poprzez wprowadzenie do sprzedaży nowych wzorów oraz nowych kategorii produktów, m.in. mebli dziecięcych i łazienkowych. Nowości pojawią się szerzej w ofercie spółki od września.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=e.wojcik@rp.pl]e.wojcik@rp.pl[/mail][/i]