Dobre wyniki sprzedaży BMW i Audi zawdzięczają m.in. cieszącym się dużym wzięciem modelom kompaktowym. Często są to najtańsze modele marki. Tak jest w przypadku BMW, której hatchback Serii 1 kosztuje od 99 700 zł. Do niedawna Audi A3 - najpopularniejszy model segmentu - był najprzystępniejszym modelem tego producenta. Kosztuje od 81 tys. zł, jednak najtańszym samochodem jest jeszcze mniejszy model A1. Zarówno A3 jak i BMW 1 mają od kilku miesięcy groźnego konkurenta w postaci Alfy Romeo Giulietty. Włoska marka tradycyjnie oferowała samochody tej wielkości i najnowszy model jest jednym z najbardziej udanych w historii marki. Dobrze dobrana stylistyka, w tym wnętrza, wygodne fotele, a przede wszystkim dobrze zestrojone podwozie sprawiają, że auto jest chętnie kupowane. Pomagają w tym ceny, które zaczynają się od 69 990 zł. Alfa jest atrakcyjnie wyceniona dzięki wykorzystaniu podzespołów Fiata Bravo. Ekonomia skali sprawia, że nawet najmocniejsza wersja Giulietty, mająca 235-konny silnik, kosztuje 105 900 zł, co jest prawdziwą okazją w porównaniu do 195-konnej "beemki", wycenionej na 163 tys. zł. BMW 1 ma części wspólne z Serią 3. Audi A3, wykorzystujące podwozie VW golfa także jest atrakcyjną ofertą w porównaniu do bawarskiego rywala. Najmocniejsze A3 ze 160-konnym silnikiem ma cenę 110 tys. zł.

Podobny samochód zamierza produkować Mercedes-Benz we właśnie budowanej fabryce na Węgrzech. Konkurować z luksusowymi markami będą także producenci popularnych auta. Volkswagen oferuje wersję GTi, Opel rozpocznie w przyszłym roku sprzedaż budowanej w Gliwicach wersji 3-drzwiowej, która będzie miała sportową stylistykę. W przyszłym roku w sprzedaży pojawi się także hatchback Lexusa, który będzie wyposażony w napęd hybrydowy.