Sprzedaż aut wzrosła w październiku o jedną piątą rok do roku

Duży wzrost sprzedaży w październiku zapowiada, że wyniki za 2010 rok będą lepsze od ubiegłorocznych

Publikacja: 06.11.2010 01:47

Klienci wybierają bardzo często auta z kratką. Kupujący teraz auta boją się wzrostu ich cen po podni

Klienci wybierają bardzo często auta z kratką. Kupujący teraz auta boją się wzrostu ich cen po podniesieniu VAT.

Foto: Rzeczpospolita

Październik okazał się bardzo dobry dla sprzedaży aut. Według Instytutu Samar z polskich salonów wyjechało 30 380 samochodów osobowych. To prawie 9 proc. więcej niż we wrześniu i o ponad jedną piątą więcej niż w październiku 2009 roku. Wynik sprzedaży za pierwszych dziesięć miesięcy bieżącego roku jest co prawda minimalnie słabszy (0,4 proc.) niż rok temu – do końca października sprzedano 263,7 tys. aut, ale we wrześniu analogiczna różnica była dużo głębsza (2,5 proc.).

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, październik okazał się dla dilerów najlepszym miesiącem w tym roku, a granica 30 tys. sprzedanych aut została przekroczona po raz pierwszy. Według Samaru lepszy wynik odnotowany został 19 miesięcy temu. Analitycy prognozują, że bardzo dobry październik zapowiada, że w tym roku sprzedaż będzie większa niż w roku 2009. Nabywców znalazło wtedy 320,2 tys. samochodów.

W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej aut sprzedała zdecydowana większość obecnych na polskim rynku firm. Jedną z największych zwyżek odnotowała Dacia – 96 proc. rok do roku. Jeszcze lepiej wygląda sprzedaż tej marki w tzw. ujęciu skumulowanym: według PZPM od stycznia do października nabywców znalazło 4140 tych aut, ponad dwa razy więcej niż przed rokiem.

Bardzo znacząco poprawił swoje wyniki Chevrolet, który w ubiegłym miesiącu sprzedał trzy czwarte aut więcej niż rok wcześniej. Był to rekordowy październik w sprzedaży tej marki w Polsce od 2004 roku. Mocny, bo prawie 53-procentowy, wzrost odnotował w październiku także Opel, m.in. dzięki popytowi na modele Insignia i Astra.

Jeszcze wyższego skoku, o 67 proc., dokonał Citroen. Francuska marka ma także bardzo dobry wynik w sprzedaży za dziesięć miesięcy. Poprawiła rezultat o jedną trzecią, zwiększając z 3 do 4 proc. udział w rynku. – To zasługa głównie dwóch modeli: Berlingo i C3 Picasso – mówi Jerzy Prządka z Citroen Polska.

Wyniki pogorszył Fiat – za październik o 6,6 proc., a za dziesięć miesięcy o prawie 21 proc. Spadła także sprzedaż należących do tego producenta marek Abarth i Lancia.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji