Rynek samochodów użytkowych odbił się od głębokiego dna. Po długotrwałym trendzie spadkowym, sprzedaż samochodów ciężarowych nabiera tempa. Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w październiku sprzedano w Polsce 1376 nowych aut o masie powyżej 3,5 tony, tj. o ponad połowę (o 491 sztuk, czyli 55,5 proc.) więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
To kolejny miesiąc takiego wzrostu - we wrześniu sprzedaż podskoczyła w ujęciu rok do roku także o połowę. W sumie od początku roku do końca października sprzedaż ciężarówek wyniosła 10,4 tys. sztuk. To wynik o przeszło jedną czwartą (o 27,5 proc., czyli o 2,2 tys. sztuk) lepszy niż rok wcześniej. Z kolei sprzedaż liczona w ujęciu ostatnich 12 miesięcy okazała się lepsza od ubiegłorocznej o jedną piątą: od listopada 2009 roku do końca ubiegłego miesiąca wyniosła prawie 8 tys. pojazdów, podczas gdy rok wcześniej było ich o ponad 1,6 tys. mniej.
Wyższa sprzedaż ciężarówek pokazuje poprawę na rynku przewozów towarowych. To właśnie spowodowany kryzysem spadek zamówień sprawił, że jeszcze rok temu popyt na auta ciężarowe spadał w tempie dwucyfrowym. Zwłaszcza na auta najcięższe, o masie powyżej 16 ton. W sierpniu przed rokiem sprzedaż największych ciężarówek spadła w ujęciu do roku 2008 o 60 proc. A w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2009 roku spadek sięgnął nawet 70 proc.
Obecne umocnienie tego rynku jest efektem szybkiego wzrostu aktywności gospodarczej firm. A w rezultacie większego popytu na usługi transportowe. Według GUS, do września tego roku wzrost przewozów transportem samochodowym zwiększył się o 12,4 proc. Widać to zwłaszcza po wynikach sprzedaży najcięższych pojazdów. Bardzo duże ciężarówki o macie powyżej 16 ton sprzedały się w październiku w ilości 985 sztuk. To o prawie 65 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż tego typu aut wzrosła także w porównaniu z wrześniem: o 96 sztuk, czyli o blisko 11 proc.). Ale mimo tak dużego skoku, ten segment rynku jeszcze się nie podniósł. Obecne wyniki są bowiem przeszło dwa razy słabsze niż w tym samym miesiącu 2008 roku. Na powrót do sprzedaży sprzed dwóch lat trzeba więc będzie poczekać o wiele dłużej.
Co z autami dostawczymi? Ich sprzedaż w październiku zbliżyła się do 3,9 tys. i była wyższa niż przed rokiem o 11,6 proc. Wyniki sprzedaży lepsze są także o prawie 17 proc. w porównaniu z wrześniem. Co prawda sprzedaż w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy jest jeszcze słabsza o 7,5 proc. niż przed rokiem, ale - jak twierdzi PZPM - wyhamowanie spadku jest coraz wyraźniejsze.