Ale to niejedyne obowiązujące standardy. W ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu", który realizuje z funduszy unijnych organizacja pracodawców Pracodawcy RP, przygotowywany jest kodeks dla firm.
– Kodeks to użyteczne narzędzie wspierające zarządzanie. Określa wzorce postępowania dla firm, które są społecznie odpowiedzialne – mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w firmie doradczej PwC. Jest ona merytorycznym opiekunem projektu, „Rzeczpospolita" objęła nad nim patronat medialny.
Głównym celem projektu jest opracowanie kodeksu odpowiedzialnego biznesu jako najważniejszych zasad, którymi powinny kierować się odpowiedzialne przedsiębiorstwa. Opracowany też będzie podręcznik zawierający praktyczne wskazówki do wdrażania strategii CR (ang. corporate responsibility) w firmach.
W przygotowywanym kodeksie wypracowanych zostało dziewięć zasad, jakimi będą kierować się firmy, które przystąpiły do koalicji. W jej działania zaangażowane są przedsiębiorstwa z sześciu branż: paliwowo-energetycznej, budowlanej, teleinformatycznej, finansowej, FMCG oraz farmaceutycznej.
– Firmy z tej samej branży, które na co dzień ze sobą konkurują, w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu wcale nie muszą. Przeciwnie – w tym wypadku może dojść do współpracy, zwłaszcza firm działających w tej samej branży – dodaje Irena Pichola. Podkreśla także, że zarówno kodeks, jak i podręcznik będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych firm, nie tylko dla tych, które zaangażowały się w tworzenie koalicji.