W ramach planowanego teraz etapu modernizacji zakładu przeróbki mechanicznej zostanie zbudowany ciąg technologiczny odbioru węgla, który pozwoli transportować z poziomu 1290 m (najgłębszy w Polsce) węgiel koksowy typu 35. Wszystko po to, by Budryk mógł produkować więcej węgla koskowego, bazy do produkcji stali, którego JSW jest największym producentem w UE.
Przed rozpoczęciem modernizacji Budryka, w 2009 r., około 20 proc. produkcji tej kopalni stanowił węgiel koksowy, a 80 proc. węgiel energetyczny. Po zakończeniu pierwszego etapu te proporcje kształtują się na poziomie odpowiednio ok. 38 proc. i 62 proc.
– Modernizacja realizowana w Budryku pozwoli nie tylko na wzrost efektywności funkcjonowania tej kopalni i zwiększenie produkcji wyżej marżowego węgla do celów koksowniczych. To także skok technologiczny, który sprawi, że Budryk stanie się bardziej nowoczesną kopalnią z jeszcze lepszymi warunkami pracy dla załogi – mówi Jarosław Zagórowski, prezes JSW.
– Dzięki inwestycji już dziś Budryk uzyskuje o kilkanaście procent większą produkcję węgla do celów koksowniczych oraz wzrost wyników ekonomicznych z tytułu zwiększenia produkcji najbardziej cennego węgla koksowego – komentuje Stanisław Ziomber, dyrektor Biura Przeróbki Mechanicznej i Jakości Węgla JSW. – Nowoczesne maszyny i urządzenia znacząco podniosły poziom techniczny zakładu i warunki pracy – dodaje.
Za realizację pierwszego etapu modernizacji odpowiadało konsorcjum w składzie Carboautomatyka (lider) oraz Carbo Montaż (partner) z Tychów. Pierwotnie pierwszy etap prac miał zakończyć się w czerwcu 2011 r. jednak uruchomienie pierwszego etapu modernizacji nastąpiło już w pierwszych dniach lutego 2011 r.