Reklama

LOT walczy cenami z koleją - komentarz

Samoloty ruszyły do walki z pociągami o krajowych pasażerów.

Aktualizacja: 13.04.2011 02:02 Publikacja: 13.04.2011 01:32

Bez wątpienia mają atuty – czas przelotu pomiędzy Warszawą a innymi miastami nie przekracza godziny, a nawet jeśli uwzględni się czas odprawy, podróż powinna się zamknąć w dwóch. Ponadto poza nielicznymi wyjątkami lotniska w Polsce nie znajdują się zbyt daleko od centrów naszych metropolii. No i ceny – gdy zbliżają się do tych, które trzeba zapłacić za przejazd pociągiem, właściwie nie ma się co zastanawiać. A promocyjna presja jest w tym wypadku bardzo silna.

Tyle że ta rywalizacja pokazuje, jak daleko w tyle jesteśmy za lepiej rozwiniętą częścią naszego kontynentu.

 

W Europie, gęsto oplecionej siecią kolei przewożących pasażerów w komfortowych warunkach w czasie porównywalnym z podróżą lotniczą, to samoloty są na gorszej pozycji.

Pociągi wielkich prędkości i rozwój ich połączeń są też gorącym tematem w wielu krajach, nie tylko w Europie. Dlatego plan budowy w Polsce szybkiej kolei i późniejsze włączenie jej do europejskiej sieci nie jest fantasmagorią, ale naturalnym kierunkiem cywilizacyjnego rozwoju.

Reklama
Reklama

Podobnie jak wlekąca się, niestety, niemiłosiernie modernizacja dotychczasowej infrastruktury kolejowej, dzięki której po kraju zacznie się jeździć szybciej i wygodniej.

Miejmy nadzieję, że podróże pociągiem – bardzo obecnie wspierane przez Unię Europejską – w końcu przestaną być w Polsce ponurą koniecznością, a staną się naturalnym, sensownym wyborem.

Ostatecznie gonimy Europę. Możemy to robić po torach, ale nie z prędkością 40 kilometrów na godzinę, gdy ta pędzi prawie 300...

Bez wątpienia mają atuty – czas przelotu pomiędzy Warszawą a innymi miastami nie przekracza godziny, a nawet jeśli uwzględni się czas odprawy, podróż powinna się zamknąć w dwóch. Ponadto poza nielicznymi wyjątkami lotniska w Polsce nie znajdują się zbyt daleko od centrów naszych metropolii. No i ceny – gdy zbliżają się do tych, które trzeba zapłacić za przejazd pociągiem, właściwie nie ma się co zastanawiać. A promocyjna presja jest w tym wypadku bardzo silna.

Reklama
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama