Coworking polega na tym, że specjaliści różnych zawodów, pracujący do tej pory w domach, przenoszą swą aktywność zawodową do wspólnego biura. Mogą tam pracować oddzielnie, ale często nawiązują ze sobą relacje biznesowe.

– Wspólne biuro to okazja do wymiany doświadczeń zawodowych i szansa na współpracę. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które samodzielnie pozyskują zlecenia – mówi Wiktor Sarota, prezes firmy inFakt. pl, która we współpracy z dziesięcioma centrami coworkingowymi w Polsce oraz agencją badawczą 4P research mix przeprowadziła badanie polskich coworkerów i opracowała raport „Coworking w Polsce 2011", do którego dotarła „Rz".

Z badania wynika, że typowy użytkownik biura coworkingowego to mężczyzna w wieku 26 – 30 lat z wyższym wykształceniem. Najczęściej prowadzi działalność w branży IT, nieco rzadziej w marketingu, reklamie czy PR. Działa na rynku od roku – trzech lat i obsługuje zwykle firmy zatrudniające do 50 osób.

56 procent freelancerów ceni sobie niezależność tej formy pracy

Aż 71 proc. pytanych jako główny powód skorzystania z biura coworkingowego podaje chęć oddzielenia pracy od życia prywatnego. Zaletą funkcjonowania w biurze jest możliwość wymiany doświadczeń zawodowych z innymi użytkownikami, twórcza atmosfera pracy  oraz nawiązywanie kontaktów.

Istotny dla coworkerów jest także niski koszt wynajmu powierzchni biurowej oraz satysfakcjonujące warunki do spotkań biznesowych. Moda na coworking jest stosunkowo nowa – ponad 60 proc. respondentów korzysta z biura coworkingowego od niecałego roku.

Coworkerzy, którzy wzięli udział w badaniu, są zadowoleni ze swych zarobków. Jako średni miesięczny dochód ze wszystkich prowadzonych działalności najczęściej wskazywali przedział między 4 a 6 tys. zł netto miesięcznie, niewiele mniej ankietowanych zarabia od 6 do 8,5 tys. zł netto miesięcznie.

Z szacunków firm rekrutacyjnych wynika, że nawet co piąty aktywny zawodowo Polak jest dziś niezależnym pracownikiem. Wśród szybko rosnącej w Polsce grupy wolnych strzelców są handlowcy, informatycy, konsultanci, dziennikarze, szkoleniowcy czy menedżerowie. Sprzedają swe usługi głównie krajowym kontrahentom, ale wielu pracuje dla klientów z zagranicy.

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

W bazie jednego z największych portali dla freelancerów, wrocławskiego IT Kontrakt, zarejestrowanych jest 25 tysięcy osób, a w zeszłym roku było ich 16 tys. Firma rok temu na stałe współpracowała z 200 specjalistami, teraz jest ich 300. IT Kontrakt funkcjonuje na rynku siedem lat, w zeszłym roku otworzył swój oddział w Niemczech.

– Rynek usług outsourcingowych rozwija się dynamicznie, a po kryzysie widzimy szczególny wzrost w sektorze finansowym – mówi Marceli Smela, dyrektor generalny firmy. Dodaje też, że freelancerzy zarabiają więcej niż etatowi pracownicy i mają możliwość szybszego awansu, bo biorą udział w prestiżowych, często międzynarodowych, projektach w różnych sektorach.