Coworking polega na tym, że specjaliści różnych zawodów, pracujący do tej pory w domach, przenoszą swą aktywność zawodową do wspólnego biura. Mogą tam pracować oddzielnie, ale często nawiązują ze sobą relacje biznesowe.
– Wspólne biuro to okazja do wymiany doświadczeń zawodowych i szansa na współpracę. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które samodzielnie pozyskują zlecenia – mówi Wiktor Sarota, prezes firmy inFakt. pl, która we współpracy z dziesięcioma centrami coworkingowymi w Polsce oraz agencją badawczą 4P research mix przeprowadziła badanie polskich coworkerów i opracowała raport „Coworking w Polsce 2011", do którego dotarła „Rz".
Z badania wynika, że typowy użytkownik biura coworkingowego to mężczyzna w wieku 26 – 30 lat z wyższym wykształceniem. Najczęściej prowadzi działalność w branży IT, nieco rzadziej w marketingu, reklamie czy PR. Działa na rynku od roku – trzech lat i obsługuje zwykle firmy zatrudniające do 50 osób.
56 procent freelancerów ceni sobie niezależność tej formy pracy