Toyota przekształci do stycznia w jednostki kontrolowane w 100 procentach filie Toyota Auto Body i Kanto Auto Works poprzez zamianę akcji za 1,3 mld dolarów, a do 28 grudnia wycofa je z giełdy. Operacja ta zwiększy ich udział w projektowaniu i produkowaniu pojazdów, zwiększy efektywność i złagodzi skutki mocnego jena.
Ponadto firma matka rozpocznie z Kanto Auto, Central Motor i Toyota Motor Tohoku rozmowy o przekształceniu ich do lipca 2012 w filie należące całkowicie do Toyoty.
Integracja tej trójki pozwoli stworzyć duży ośrodek produkcyjny w regionie Tohoku, na północnym wschodzie kraju, po istniejących już na południowym zachodzie Chubu i Kuyshu.
- Takimi posunięciami zamierzamy nadać każdej firmie większa rolę i odpowiedzialność w całym procesie od projektowania do produkcji pewnych rodzajów pojazdów — stwierdził prezes Akio Toyoda na konferencji prasowej w Nagoi. — Chcemy wdrożyć teraz to co możemy, bo warunki funkcjonowania japońskiej sektora produkcyjnego są trudne. Toyota wierzy, że te działania zwiększą jej konkurencyjność na świecie — dodał.
Toyota posiada obecnie 50,4 proc. Kanto Auto i 56,3 proc. Toyota Auto Body. Kupno pozostałych udziałów będzie kosztować 104,8 mld jenów (1,3 mld dolarów).