Małe firmy wciąż są zarządzane zachowawczo

Dla co trzeciej małej i średniej firmy utrzymanie się na rynku jest celem strategicznym na najbliższe dwa lata

Publikacja: 21.07.2011 14:12

Ale spora część z nich nie jest otwarta na zmiany, w tym na działania innowacyjne, a to może zagrażać ich rozwojowi.

Tak wynika z badania, jakie wśród ponad 600 małych i średnich firm przeprowadziła PKPP Lewiatan i  Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH. badano firmy zatrudniające od 10 do 249 pracowników.

- Firmy są wciąż niepewne swojej sytuacji. Tak wynika z ostatnich danych GUS oraz kwartalnego badania koniunktury - przypomniała Małgorzata Starczewska - Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan. Dane dotyczące wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu w Polsce nie napawają optymizmem, bo pokazują stabilizację, a nie rozwój. Sprzedaż detaliczna także nie rośnie równie dynamicznie jak w poprzednich kwartałach. - Rysuje się zatem scenariusz trudnej ścieżki rozwoju.

- Jej zdaniem szczególnie niepokojące są dwa sygnały: - Duże firmy przyznają, iż powszechniej niż dotąd będą powstrzymywały się od zatrudniania nowych pracowników, a to oznacza, że dokładnie zaczną tak samo zachowywać się małe przedsiębiorstwa. Niepokojące jest również to, iż coraz mniej firm decyduje się na rozpoczynanie nowych inwestycji - ekonomistka przytoczyła dane NBP.

Dlatego tak ważny jest zdaniem Lewiatana sposób zarządzania firmą,  jej organizacja oraz umiejętność dostosowania się do zmieniającego rynku.

Z badania Lewiatana i KSE SGH wynika, iż wciąż spora część właścicieli oraz kadry zarządzającej ma autokratyczny sposób zarządzania. Co prawda wiedzą, iż podstawową wartością firmy są pracownicy i ich wiedza, ale niechętnie wprowadzają partycypację. Z badania wynika, że "najlepiej wiedzą" szefowie firm budowlanych i przemysłowych. Prawie 40 proc. firm nie dąży do poprawy przepływu informacji i do poprawy pracy zespołowej. - Wciąż zbyt małe znaczenie przywiązują do dobrych relacji z pracownikami, ale też z partnerami biznesowymi. Dodatkowo tylko co trzecia firma wprowadza innowacje i usprawnienia - dodaje Małgorzata Starczewska - Krzysztoszek. - A to nie tylko zła cecha firm, ale niedobry sygnał dla gospodarki, bo w przemyśle pojawia się najwięcej innowacji.

Ale spora część z nich nie jest otwarta na zmiany, w tym na działania innowacyjne, a to może zagrażać ich rozwojowi.

Tak wynika z badania, jakie wśród ponad 600 małych i średnich firm przeprowadziła PKPP Lewiatan i  Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH. badano firmy zatrudniające od 10 do 249 pracowników.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont