Opóźnione autostrady

Z 27 odcinków dróg, które mają być gotowe na Euro 2012, jedynie pięć powstaje zgodnie z harmonogramem – raportuje spółka PL.2012. Tylko jeden jest budowany szybciej od planu. Część tras nie będzie nawet przejezdna

Publikacja: 09.08.2011 14:00

Opóźnione autostrady

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jak wynika z kluczowego dla przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej dokumentu – masterplanu spółki PL.2012, która jest odpowiedzialna za ten proces, część obiecanych przez rząd dróg na Euro 2012 może nie powstać. Zgodnie z harmonogramem prace idą m.in. na budowie autostrady A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla, którą buduje Autostrada Wielkopolska, trasie A1 z Nowych Marz do Torunia, za powstanie której odpowiedzialna jest firma Gdańsk Transport Company, czy jednym z odcinków autostrady między Łodzią a Warszawą. A budowa węzła Stryków (skrzyżowanie tras A1 i A2) jako jedyna wyprzedza założony harmonogram.

Opóźniona krytycznie jest budowa m.in. czterech z ośmiu odcinków trasy A1 między Toruniem a Łodzią. Za trzy z nich odpowiadają konsorcja, w których znajdują się: irlandzka SBR Civil Engineering, PBG i Hydrobudowa. Hydrobudowa realizuje też fragment autostrady A4 z Tarnowa do Rzeszowa.

Opóźnienie zakwalifikowane jako krytyczne już od początku tego roku występuje też na odcinku trasy A2 z Szarowa do Brzeska, którą buduje Polimex-Mostostal. – Z jednej strony winne temu są zeszłoroczne ulewne deszcze, z drugiej konieczność zmiany technologii, co okazało się dopiero po wejściu na plac budowy i badaniach geologicznych – mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu.

– Robimy wszystko, by nadrobić opóźnienie.

Przyspieszenie na tym fragmencie i tak nic nie zmieni, bo kolejny odcinek, z Brzeska do Wierzchosławic, w ogóle na razie nie powstaje – budowały go firmy NDI i SB Granit, ale konsorcjum na początku roku zeszło z placu budowy.

Nadrobienie opóźnienia deklaruje też Dariusz Słotwiński, dyrektor Strabagu, firmy, która buduje niektóre odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. – Mamy trzy tygodnie opóźnienia, do czego przyczyniła się pogoda, ale je nadrobimy – zapewnia Słotwiński.

– Wszystkie zaplanowane na Euro drogi, z wyjątkiem autostrady A4 Brzesko – Wierzchosławice, na którą przed kilkoma dniami ogłosiliśmy przetarg, będą wybudowane lub co najmniej przejezdne – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Oczywiście każda budowa niesie ze sobą wiele czynników ryzyka, ale poprzez skuteczne nimi zarządzanie można zakładać, że terminy ostateczne powinny zostać dochowane.

Zgodnie z danymi PL.2012 zaledwie przejezdna ma być cała trasa A2 z Łodzi do Warszawy, trasa A4 z Rzeszowa do Korczowej oraz autostrada A1 z Czerniewic przez Brzezie do Kowala, którą budują m.in irlandzkie SBR, PBG i Hydrobudowa.

Tymczasem wykonawcy części tras A1 i A4 twierdzą, że o przejezdności nie może być mowy. – Zgodnie z kontraktem na zakończenie prac mamy

24 miesiące od podpisania umowy. Termin mija w sierpniu przyszłego roku. Nie ma w nim mowy o przejezdności – mówi Krzysztof Woch, rzecznik Hydrobudowy.

Obok uniemożliwiającej prowadzenie prac pogody kolejną najczęstszą przyczyną opóźnień na budowie jest zbyt długi czas wydawania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad decyzji dotyczących koniecznych zmiany technologii oraz problemy z płynnością finansową wykonawców.

– Różnego rodzaju wydarzenia na budowach to rzecz normalna i naturalna, a te czynniki ryzyka są minimalizowane bądź eliminowane na bieżąco, by nawet gdyby na jakimś fragmencie budowanej drogi pojawił się problem wymagający czasu na rozstrzygnięcie, tak zmienić elastycznie harmonogram budowy, by mogła ona być intensyfikowana na innych odcinkach, bez żadnego lub znaczącego wpływu na termin ostateczny –  zapewnia Urszula Nelken.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Jak wynika z kluczowego dla przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej dokumentu – masterplanu spółki PL.2012, która jest odpowiedzialna za ten proces, część obiecanych przez rząd dróg na Euro 2012 może nie powstać. Zgodnie z harmonogramem prace idą m.in. na budowie autostrady A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla, którą buduje Autostrada Wielkopolska, trasie A1 z Nowych Marz do Torunia, za powstanie której odpowiedzialna jest firma Gdańsk Transport Company, czy jednym z odcinków autostrady między Łodzią a Warszawą. A budowa węzła Stryków (skrzyżowanie tras A1 i A2) jako jedyna wyprzedza założony harmonogram.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni