Co trzeci Polak doświadczył nierzetelności firmy

W ciągu ostatniego roku 32 proc. Polaków spotkało się z nieuczciwym dostawcą towarów lub usług

Publikacja: 08.09.2011 18:35

Co trzeci Polak doświadczył nierzetelności firmy

Foto: ROL

Aż 29 proc. z nich przestało korzystać z usług lub kupować produkty firm, które ich zawiodły, wynika z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy.

Firmy mają przede wszystkim problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań (42 proc. odpowiedzi), a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości (34 proc.). Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym.

Według danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, najczęściej zgłaszane przez konsumentów są problemy z obuwiem i ubraniami, sprzętem RTV i AGD, usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi i remontowo-budowlanymi.

Jak wskazują autorzy badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", aż 28 proc. z respondentów, którzy w ciągu ostatniego roku spotkali się z niesolidnością ze strony firm, zostało z powodu niejasności oferty wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi. - Jak wynika z danych Urzędu, najczęściej problemy z reklamacją produktów dotyczyły artykułów wadliwych, czyli niezgodne z umową - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

Według badania, w ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. 14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej. Tyle samo respondentów wskazało na problemy, jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych.

- Badanie pokazuje, że polskie firmy mają jeszcze wiele do nadrobienia w kwestii rzetelnego prowadzenia swojej działalności. Obuwie, które rozpada się po pierwszym deszczu, niedostarczony na czas sprzęt RTV i AGD czy niedbale przeprowadzony remont mieszkania to rzeczy, z którymi Polacy nadal się spotykają. Dlatego konieczny jest ostrożny wybór towarów i usług, w oparciu nie tylko o cenę, ale także opinię o firmie – radzi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Aż 29 proc. z nich przestało korzystać z usług lub kupować produkty firm, które ich zawiodły, wynika z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy.

Firmy mają przede wszystkim problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań (42 proc. odpowiedzi), a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości (34 proc.). Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji