Aż 29 proc. z nich przestało korzystać z usług lub kupować produkty firm, które ich zawiodły, wynika z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy.
Firmy mają przede wszystkim problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań (42 proc. odpowiedzi), a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości (34 proc.). Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym.
Według danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, najczęściej zgłaszane przez konsumentów są problemy z obuwiem i ubraniami, sprzętem RTV i AGD, usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi i remontowo-budowlanymi.
Jak wskazują autorzy badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta", aż 28 proc. z respondentów, którzy w ciągu ostatniego roku spotkali się z niesolidnością ze strony firm, zostało z powodu niejasności oferty wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi. - Jak wynika z danych Urzędu, najczęściej problemy z reklamacją produktów dotyczyły artykułów wadliwych, czyli niezgodne z umową - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.
Według badania, w ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. 14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej. Tyle samo respondentów wskazało na problemy, jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych.