- Tym nowym krokiem w organizacji strefy małych emisji spalin w Brukseli potwierdzamy pragnienie regionu wyboru zmian klimatu sprawiedliwych społecznie — oświadczył na konferencji prasowej Rudi Vervoort, prezydent stołecznego regionu.
Na transport drogowy przypada 30 proc. łącznych emisji związków węgla w regionie Brukseli, a emisje te stale rosną od 1990 r. — twierdzi urząd środowiska. Plan o nazwie „Mobilność o niskiej emisji Bruksela" stwierdza, że w ten sposób będzie można uniknąć 100-110 przedwczesnych zgonów rocznie związanych ze skażeniem powietrza w stolicy Belgii, pomoże on również w zmniejszeniu emisji spalin w transporcie o 65-75 proc. do 2030 r. — pisze Reuter.
Dla wyrównania eliminowania etapami pojazdów spalinowych z ruchu władze miasta zamierzają zainstalować 22 tys. stacji ładowania baterii, zainwestują dużo w systemy przemieszczania się, w tym niemal miliard euro w transport publiczny w 2021 r., aby poprawić ofertę i dostępność.
W marcu 9 krajów Unii zwróciło się do Komisji Europejskiej o ustalenie daty zakazu sprzedaży w Unii nowych samochodów spalinowych, aby dostosować sektor transportu do celów klimatycznych. Komisja zaproponuje 14 lipca surowsze normy emisji spalin przez nowe samochody, mające doprowadzić do realizacji unijnego celu zmniejszenia do 2030 r. netto emisji spalin o co najmniej 55 proc. z poziomu w 1990 r. i skierować blok ku neutralności klimatycznej w 2050 r.
Volkswagen i Audi bez aut spalinowych
Odrębnie Volkswagen poinformował, że do 2035 r. przestanie sprzedawać w Europie samochody spalinowe przestawiając się na e-auta, później zrobi to samo w Chinach i w Stanach — podał członek zarządu ds. sprzedaży, Klaus Zellmer.