Małe piekarnie znikają z rynku

Według różnych ocen tym roku upadnie od 600 do 1000 małych piekarni. Zdaniem przewodniczącego Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Macieja Mielczarskiego nie wytrzymują one konkurencji z wielkimi firmami określanymi mianem fabryk chleba, w których pieczywo produkuje się szybko, tanio i w dużych ilościach

Publikacja: 08.11.2011 14:45

Małe piekarnie znikają z rynku

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

W następstwie tego małe piekarnie produkujące tradycyjnie chleb na zakwasie skazane są na porażkę. Mówiono o tym podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.

Zdaniem warszawskiego piekarza Bogdana Mamaja, aby małe piekarnie mogły się utrzymać , musiałyby uzyskiwać za swoje pieczywo ceny wyższe przynajmniej o połowę. Bo konkurować mogą tylko jakością, a dbałość o nią podnosi koszty.

Eksperci i właściciele piekarni podkreślają, że zagrożeniem dla przyszłości piekarnictwa jest też malejące spożycie chleba w Polsce, wywołane modą na stosowanie niskokalorycznej diety. Obecnie statystyczny Polak zjada około 54 kg chleba rocznie , podczas gdy na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku spożywał o ponad 40 kg więcej.

Jak podkreśla przewodniczący Rady Gospodarki Żywnościowej przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bronisław Wesołowski , aby zwiększyć spożycie chleba potrzebna jest kosztowna akcja promocyjna, taka na jaką zdobyli się Szwedzi. Przeprowadzili ją, gdy spożycie chleba zmniejszyło się do tego poziomu jaki mamy obecnie w Polsce czyli około 50 kilogramów na osobę i zauważono, że społeczeństwo zaczyna chorować. Akcję prowadzono przede wszystkim wśród młodziezy szkolnej. Efektem byl powrót do spożycia wynoszącego 80 kilogramów.

Jednak dla polskich piekarzy problemem okazuje się zdobycie środków na taką promocję. Według przewodniczącego Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Macieja Mielczarskiego koszt dwutygodniowej akcji promującej pieczywo w mediach wynosi około miliona złotych. Krajowy Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jeden z dziewięciu nad którymi sprawuje pieczę Agencja Rynku Rolnego, jest zbyt ubogi. Z kolei Unia nie pozwala na dotowanie ze swoich środków akcji promocyjncyh tak zwanych produktów powtórnie przetworzonych, których przykładem jest chleb.

Błędy wpływające na wielkość popytu i poziom zaufania ze strony klientów popełniają też sami producenci. Jak wyjaśnia Stanisław Kowalczyk -Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ponad 40 proc. kontrolowanych partii pieczywa jest źle oznakowanych.

Jak podkreśla przewodniczący Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa Maciej Mielczarski na trudną sytuacje małych piekarni wpływ mają też straty wynikające z istnienia szarej strefy w produkcji pieczywa. Według Krajowej Rady jej rozmiary to 26 proc. wartości produkcji oficjalnie rejestrowanej, od której odprowadzane są podatki.

W następstwie tego małe piekarnie produkujące tradycyjnie chleb na zakwasie skazane są na porażkę. Mówiono o tym podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.

Zdaniem warszawskiego piekarza Bogdana Mamaja, aby małe piekarnie mogły się utrzymać , musiałyby uzyskiwać za swoje pieczywo ceny wyższe przynajmniej o połowę. Bo konkurować mogą tylko jakością, a dbałość o nią podnosi koszty.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!