Prezentowy boom 14 grudnia

Sklepy i firmy kurierskie już szykują się na sezon świąteczny. Na dobre ruszy za dwa tygodnie

Publikacja: 22.11.2011 03:43

Świąteczne zakupy

Świąteczne zakupy

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

– Polacy planują zrobić zakupy świąteczne między 1 a 15 grudnia. Polska wyróżnia się silną koncentracją aktywności zakupowej w tym okresie – wyjaśnia Magdalena Jończak, dyrektor działu konsultingu Deloitte. O tym, że nie wolimy zostawić zakupów na później, świadczą też dane portalu aukcyjnego Ebay. Wynika z nich, że 14 grudnia wypada dzień, kiedy kupowanych jest najwięcej przedmiotów.

– Jeśli chodzi o Europę, to później od nas, czyli 20 grudnia, ostatnie zakupy robią tylko Włosi. Niemcy, Brytyjczycy czy Hiszpanie są trochę bardziej zapobiegliwi – najwięcej kupują odpowiednio 5, 7 i 8 grudnia – wyjaśnia firma.

W USA już kupują

Najbardziej zapobiegliwi są pod tym względem Amerykanie. Dla nich tradycyjny start sezonu świątecznych zakupów oraz jednocześnie dzień, kiedy handlowcy generują największe obroty, to tzw. Black Friday przypadający już w tym tygodniu. Z kolei Cyber Monday, czyli szczyt zamówień w sklepach internetowych, to 28 listopada. – W tym roku dużą rolę odegrają także serwisy społecznościowe, które mogą firmom pozwolić jeszcze zwiększyć sprzedaż – wyjaśnia Phil Rist, wiceprezes firmy badawczej BIGresearch.

20 mld zł co najmniej tyle Polacy wydadzą na święta Bożego Narodzenia. Najwięcej na  prezenty

Polacy wolą poczekać, co czasami może okazać się słuszną strategią. W ostatnich latach coraz więcej firm decyduje się rozpocząć posezonowe wyprzedaże jeszcze przed świętami, choć za ich symboliczny początek uważany jest 27 grudnia, czyli pierwszy dzień po Bożym Narodzeniu. Wtedy upominki mogą być tańsze. Jednak to także ryzyko, że zaplanowane do kupienia produkty mogą z oferty sklepów zniknąć.

Jednak jeśli chodzi o sklepy internetowe, zamówienia należy złożyć na tyle wcześnie, aby przesyłka zdążyła dotrzeć na czas.

Zapobiegliwi kurierzy

Firmy kurierskie, jak i same e-sklepy zwykle już od początku grudnia zaczynają informować klientów, do kiedy złożenie zamówienia gwarantuje zrealizowanie dostawy na czas. Allegro, czyli najpopularniejszy i największy sprzedawca internetowy w Polsce, już rozpoczęło kampanię reklamową zachęcającą do zrobienia zakupów świątecznych w sieci.

Program przygotowania do szczytu paczkowego rozpoczął się już w drugim kwartale. Jest to szereg projektów mających na celu przygotowanie sieci i infrastruktury technicznej do obsłużenia zwiększonego wolumenu przesyłek oraz contact center do obsługi większej liczby zapytań klientów – mówi Tomasz Buraś, prezes DHL Express Poland. Jak wyjaśnia, nie chodzi tylko o zwiększenie liczby kurierów, ale również zaplanowanie potrzebnej liczby osób pracujących w obiektach operacyjnych czy contact center.

Inne firmy także zwierają szyki i szykują się do najważniejszego okresu w roku. W poprzednich latach liczba przesyłek rosła proporcjonalnie do obrotów w e-handlu, czyli o co najmniej kilkanaście procent rocznie.

– I tak zawsze pojawia się sporo zamówień, które zrealizujemy dopiero po świętach. Klienci zawsze liczą, że może jednak się uda – przyznaje jeden z e-sklepów. Nawet standardowe pięć dni roboczych na dostawę to za mało w razie nieprzewidzianych problemów związanych np. z załamaniem warunków pogodowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.mazurkiewicz@rp.pl

Czarny piątek już w tym tygodniu: Amerykanie ruszają na zakupy

Organizacja zrzeszająca sieci handlowe szacuje, że tego dnia 152 mln klientów ruszy do sklepów – także internetowych. Wynik jest aż o 14 mln osób wyższy niż rok temu. Dla detalistów wyniki sprzedaży w czarny piątek to sygnał o nastrojach konsumenckich. Jeśli wyniki są dobre, wówczas cały sezon będzie także należał do udanych. Od kilku lat handlowcy mają jeszcze jeden miernik nastrojów w USA, czyli Cyber Monday. Przypada trochę później, ale to z kolei dla branży internetowej sygnał, czego można się spodziewać w nadchodzących tygodniach aż do samego Bożego Narodzenia. Internauci są jednak wciąż mniej przewidywalni niż klienci tradycyjnych sklepów.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji