Sprzedaż motocykli wzrosła od stycznia o 7 proc.

W 2011 roku mocno zyskała Honda. Za to głęboko – o 40 proc. – zanurkował Romet

Publikacja: 27.12.2011 19:39

Sprzedaż motocykli wzrosła od stycznia o 7 proc.

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Rynek motocyklowy nie odczuł w tym roku kryzysu tak, jak samochodowy. Liczba rejestrowanych jednośladów (nowych i używanych) wzrosła o 7 proc.: do 48,8 tys. w okresie styczeń –listopad, z 45,6 tys. w tym samym czasie 2010 roku. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na dziesięć marek o największej sprzedaży nowych maszyn zaledwie trzy odnotowały spadki.

Bardzo dobry wynik osiągnęła Honda. Do listopada zarejestrowano 984 nowe motocykle tej marki. To przeszło jedna czwarta więcej niż w roku ubiegłym, w którym marka mocno traciła. Popyt podbiły nowe modele: Honda wprowadziła na rynek osiem nowości, w tym pierwszy skuter z systemem stop and go. Po 11 miesiącach marka była trzecia w rankingach sprzedaży nowych maszyn, ale importer liczy na więcej. – Jest szansa, że w grudniu wyjdziemy na drugie miejsce, przed Yamahę – mówi Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Polska.

Yamaha po ubiegłorocznym głębokim spadku sprzedaży (26 proc.) w tym roku wciąż traci, ale znacznie mniej – 3,4 proc. Według Joanny Kazaneckiej z Yamaha Motor Polska popyt osłabia kryzys i niechęć do dużych wydatków. – W tej sytuacji wielu klientów wybiera motocykl używany. A nam trudno ich przekonać, że inwestycja w nowy, z gwarancją, jest w trudnych czasach pewniejsza – twierdzi Kazanecka. W rezultacie importer nie liczy na odbicie w

roku 2012. Plany sprzedaży zakładają utrzymanie jej na poziomie zbliżonym do tegorocznego.

W tym roku spadek dotknął także Suzuki. Do listopada liczba rejestracji motocykli tej marki wyniosła 603 sztuki w porównaniu z 648 przed rokiem. Doprowadziło to do spadku udziału marki w rynku z 7,6 proc. do 6,9 proc.

Ale najwięcej stracił lider rynku – Romet Motors, który w 2010 roku wywindował sprzedaż do poziomu przeszło 2 tys. sztuk. W ostatnich

11 miesiącach sprzedał „tylko" 1282 motocykle, co oznacza spadek o przeszło 40 proc. Bardzo mocno skurczył się udział Rometu w rynku: do 14,7 proc. z 25,3 proc. w ub. roku.

Przyszły rok może być trudny dla wszystkich marek. W popycie już teraz widać rozwarstwienie: dobrze sprzedają się przede wszystkim motocykle tanie oraz te z przeciwległej półki cenowej, jak BMW (wzrost sprzedaży o 8,3 proc.), Harley Davidson (6,8, proc.) czy Ducati. – Wygrywać będą ci producenci, którzy będą mieć w ofercie motocykl bardzo atrakcyjny, ale wyprodukowany po jak najniższych kosztach – twierdzi Piotr Surowiec, szef branżowego miesięcznika „MotoRmania". Przykładem ma być Honda NC 700, która wejdzie na rynek w 2012 r. Jej silnik wywodzi się z najmniejszego auta tego producenta: Hondy Jazz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca