Reklama

Chiński Youngman zgłasza się po Saaba

Chińska firma samochodowa Youngman Lotus złożyła ofertę przejęcia Saaba - ogłosiło szwedzkie radio publiczne

Publikacja: 03.02.2012 15:46

Chiński Youngman zgłasza się po Saaba

Foto: Bloomberg

– To pierwsza oferta na Saaba – wyjaśniono na podstawie kilku różnych źródeł, które wymieniły nazwę chińskiej firmy. Chińczycy są gotowi zapłacić 3 mld koron (339 mln euro), a zgodnie z proponowaną nową umową produkowaliby samochody w fabryce Saaba w Trollhaettan.

Zarządcy masy upadłościowej przyjęli chłodno propozycje przejęcia całości Saaba, bo woleliby sprzedawać go po kawałku – poinformowała osoba prosząca o zachowanie anonimowości. - Taki rozwiązanie zniweczyłoby wszelkie szanse produkcji samochodów w Trollhaettan, ale oni oświadczyli wyraźnie, że istnieją inne, wyższe oferty na poszczególne części firmy, które w sumie dałyby większe pieniądze.

Zarządcy i prawny przedstawiciel Youngmana w Szwecji odmówili wypowiedzi. Zarządcy wyjaśnili w komunikacie, że nie będą wypowiadać się o zainteresowanych, ani o ich ofertach podczas procedury sprzedaży Saaba. Do kwietnia mają sporządzić inwentaryzację majątku tej firmy.

Zgodnie z nowa ofertą – informuje ta sama osoba – Youngman produkowałby początkowo stary model Saaba 9-3, nie oparty na technologii GM i jeden model Lotusa dla malezyjskiej firmy Proton. Youngman  ma prawa do produkcji i sprzedaży Lotusa w Chinach.

To pozwoliłoby utrzymać działalność do czasu zakończenia przez Youngmana pracy nad istniejącą w połowie płytą podłogową PhoeniX Saaba, która ma być podstawą przyszłych modeli.

Reklama
Reklama

Nowa płyta jest  bardzo mało związana z technologią GM, ale każdy, kto kupi szwedzkiego producenta  musi  zainwestować duże pieniądze w jej dokończenie. Youngman przewiduje, ze prace na nią potrwają rok –półtora.

Zhejiang Youngman Lotus Automobile wykazywała od początku największe zainteresowanie Saabem, zanim doszło do jego bankructwa, ale nie udało się go przejąć, bo poprzedni właściciel, General Motors, nie zgodził się na transfer licencji niezbędnych technologii. Amerykanie nie chcieli, by trafiły do Youngmana, który już współpracuje z SAIC Motor z Szanghaju.

Delegacja chińskiej firmy przebywała w tym tygodniu w Szwecji starając się przybliżyć umowę kupna.

W ubiegłym tygodniu Szwedzki Urząd Długów poinformował o spłaceniu Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu 2, 2 mld koron kredytów udzielonych Saabowi, co uprości procedurę zatwierdzania dowolnego kandydata do kupna tej firmy.

Poza Chińczykami wymienia się indyjską Mahindra&Mahindra, turecki fundusz inwestycyjny Brightwell Holding i szwedzką firmę usług inżynieryjnych, przygotowywania projektów wzornictwa, technologii produkcji, oprogramowania Semcon.

– To pierwsza oferta na Saaba – wyjaśniono na podstawie kilku różnych źródeł, które wymieniły nazwę chińskiej firmy. Chińczycy są gotowi zapłacić 3 mld koron (339 mln euro), a zgodnie z proponowaną nową umową produkowaliby samochody w fabryce Saaba w Trollhaettan.

Zarządcy masy upadłościowej przyjęli chłodno propozycje przejęcia całości Saaba, bo woleliby sprzedawać go po kawałku – poinformowała osoba prosząca o zachowanie anonimowości. - Taki rozwiązanie zniweczyłoby wszelkie szanse produkcji samochodów w Trollhaettan, ale oni oświadczyli wyraźnie, że istnieją inne, wyższe oferty na poszczególne części firmy, które w sumie dałyby większe pieniądze.

Reklama
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama