Ewolucja iPada
– W 2011 roku w Polsce do magazynów trafiło 165 tys. tabletów, z czego aż połowa w czwartym kwartale. Najwięcej było iPadów, na drugim miejscu uplasowały się tablety Samsunga – mówi Damian Godos, analityk IDC.
Ile tabletów znalazło się w rękach użytkowników końcowych? Według szacunków GfK Polonia mogło to być prawie 100 tys. sztuk. Eksperci nie dysponują natomiast danymi o tym, jakie zakupy zrobili polscy klienci korporacyjni.
O tym, że odgrywają oni coraz większą rolę, świadczy nacisk Apple'a na promocję dedykowanych biznesowi aplikacji mobilnych (m.in. biurowych) oraz usług składowania i synchronizacji danych w chmurze obliczeniowej iCloud.
– iPad to produkt wykorzystywany głównie przez konsumentów, jednak część jego funkcji czyni z niego narzędzie atrakcyjne dla klienta biznesowego – uważa Godos. – Chodzi przede wszystkim o multimedialność pozwalającą na przygotowanie i wyświetlenie prezentacji, wygodę odebrania poczty czy możliwość łatwego podzielenia się ze współpracownikami wynikami pracy.
Do tej opinii przychyla się Robert Geruszczak, dyrektor ds. rozwoju i marketingu w firmie Mobile Experts: – Dynamiczny rozwój rynku biznesowych aplikacji mobilnych dla tabletów powoli zamienia te urządzenia we w pełni funkcjonalne narzędzia biurowe, choć wciąż wiele osób najbardziej ceni je sobie za wygodę przeglądania Internetu, sprawdzania e-maili czy oglądania filmów.