Reklama
Rozwiń
Reklama

Wielkie przemeblowanie w kierownictwie VW

Volkswagen ogłosił o rozległej reorganizacji struktury kierowniczej, aby zapewnić sobie realizację założeń w miarę przejmowania nowych marek i rozszerzania swego rynku

Publikacja: 04.06.2012 08:28

Zmiany mają poprawić współpracę marek ciężarówek i przebudować zarząd Audi. Grupa z Wolfsburga utworzyła specjalne stanowisko w zarządzie dotyczące Chin dla nadzorowania dalszej ekspansji na największym rynku grupy. Odpowiedzialnym za Chiny będzie dotychczasowy szef działu ciężarówek w VW, Jochem Heizmann.

- Te posunięcia dadzą nam dodatkową siłę — stwierdził prezes VW, Martin Winterkorn po nadzwyczajnym posiedzeniu 20-osobowej rady nadzorczej w sobotę w Stuttgarcie. — Nasza firma bardzo rozrosłą się w ostatnich latach i stała się bardziej międzynarodowa. Ta dogłębna reorganizacja jest właściwą odpowiedzią na rosnące wyzwania — dodał.

Sojusz ciężarówek

Prezes Scanii, Leif Oestling, w której VW ma większościowy pakiet, podobnie jak w MAN, dołączy do zarządu w Wolfsburgu, na miejsce Heizmanna, aby doprowadzić do sojuszu producentów ciężarówek Scanii, MAN i działu VW. Sama Scania poinformowała, że Oestling odchodzi z firmy i przechodzi do zarządu VW, a jego miejsce zajmie od 1 września Martin Lundstedt, obecny wiceprezes i szef działu sprzedaży.

W ramach tych zmian prezes MAN, Georg Pachta-Reyhofen został faktycznie odsunięty, bo bieżącą działalnością zajmie się Anders Nielsen ze Scanii. — Dzięki lepszemu powiązaniu działalności 2 dawnych rywali firma liczy na dodatkowe 200 mln euro obrotów i zysków — dodał Winterkorn.

Volkswagen liderem na świecie

- Ta przebudowa na szeroką skalę ma przygotować firmę do 2018 roku — mówią wtajemniczeni.

Reklama
Reklama

Niemiecka grupa samochodowa obiecała, że do 2018 r. stanie się największym na świecie i najrentowniejszym producentem pojazdów, zamierza prześcignąć GM i Toyotę zwiększając dostawy swych aut rożnych marek do 10 mln rocznie. Po 4 miesiącach ich sprzedaż wzrosła o 8,6 proc. do 2,89 mln sztuk.

Ekspansja Volkswagena dotyczy także marek. Firma zamierza kupić w II półroczu połowę Porsche, w kwietniu Audi przejęła włoskiego producenta motocykli Ducati. Oddzielnie VW zwiększył w tym roku większościowy pakiet w MAN.

Chiny szczególnym rynkiem

Planowane zmiany sugerują, że Volkswagenowi bardzo zależy na zwiększeniu działalności w Chinach, którą od września 2010 kieruje Karl-Thomas Neumann, b. prezes Continentala, ale nie będący członkiem zarządu VW. VW jako pierwsza firma zagraniczna weszła do Chin 30 lat temu, a obecnie buduje fabryki w Foshanie, Yizheng i Ningbo, aby zwiększyć obecność w południowo-wschodniej części tego kraju. Niemcy zamierzają zainwestować w Chinach do 2016 r. 14 mld euro w nowe zakłady i produkty, zapowiedzieli w kwietniu budowę kolejnego w zachodnich Chinach.

Główni szefowie VW nie są zadowoleni z wyników Neumanna, który teraz będzie podlegać Heizmannowi. Nie wiadomo też, czy Neumann — którego analitycy wymieniali jako potencjalnego następcę prezesa Winterkorna, gdy ten odejdzie ma emeryturę w końcu 2016 r. — zostanie w ogóle w tej firmie. Zadaniem nowego „Chińczyka" będzie zwiększenie sprzedaży w tym kraju z 2,3 mln sztuk w 2011 r.

- Potrzebujemy kogoś, kto będzie przedstawicielem wobec chińskiego rządu i trochę odciąży Winterkorna — stwierdził człowiek z VW. — Poszukamy dla Neumanna innych zadań w ramach firmy — wyjaśnił sam prezes.

- Przyznają, że Chiny są tak wyjątkowym rynkiem, że nie można nim zarządzać razem z innymi. To nie inny kraj, to inna planeta, więc Chiny trzeba traktować niezależnie — stwierdził analityk motoryzacji w IHS Automotive, Christoph Stürmer.

Reklama
Reklama

Podczas zmian kadrowych na szczycie, VW uradował pracowników przyznając zatrudnionym w Niemczech podwyżkę zarobków 4,3 proc. 97 tys. ludzi z 6 fabryk i 5 tys. z działu usług finansowych otrzyma trzynastkę licząc id 1 czerwca, a 3 tys. zatrudnionych na umowy terminowe otrzyma zatrudnienie na stałe.

- To bardzo dobry kompromis, do przyjęcia. Dostaliśmy trochę więcej od całego sektora przemysłu — przyznał główny negocjator z IG Metall, Hartmut Heine.

Zmiany mają poprawić współpracę marek ciężarówek i przebudować zarząd Audi. Grupa z Wolfsburga utworzyła specjalne stanowisko w zarządzie dotyczące Chin dla nadzorowania dalszej ekspansji na największym rynku grupy. Odpowiedzialnym za Chiny będzie dotychczasowy szef działu ciężarówek w VW, Jochem Heizmann.

- Te posunięcia dadzą nam dodatkową siłę — stwierdził prezes VW, Martin Winterkorn po nadzwyczajnym posiedzeniu 20-osobowej rady nadzorczej w sobotę w Stuttgarcie. — Nasza firma bardzo rozrosłą się w ostatnich latach i stała się bardziej międzynarodowa. Ta dogłębna reorganizacja jest właściwą odpowiedzią na rosnące wyzwania — dodał.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama