Takie wnioski wynikają z raportu IBM CEO Study 2012, przygotowanego przez IBM Institute for Business Value. Został opracowany na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 1700 prezesów z 64 krajów. Reprezentowali 18 branż. Nieco inaczej wygląda to w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie najważniejsze dla przyszłości firm wciąż są czynniki rynkowe (koniunktura ekonomiczna) a technologia zajmuje dopiero trzecie miejsce.
Nowe technologie będą przede wszystkim wspierać firmy przy analizie informacji pochodzących z otoczenia. Jak wynika z badania, aż 7 na 10 prezesów już inwestuje w narzędzia, które mają im pomóc w wyciąganiu wniosków na podstawie doświadczenia klientów. Technologia pomoże także w analizie rosnącej ilości danych, w tym pochodzących z mediów społecznościowych. To skutkowało będzie rosnącym popytem na rozwiązania do analityki biznesowej. „Firmy, które odnoszą największe sukcesy na rynku, dwukrotnie lepiej zdobywają potrzebne informacje i przeprowadzają bardziej trafne analizy" – twierdzą autorzy raportu.
Cały czas ogromne znaczenie dla powodzenia biznesu mają dobre relacje z klientami. Są najczęściej budowane dzięki bezpośrednim kontaktom z kontrahentami. Na znaczeniu zyskuje jednak komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych. Na razie 16 proc. liderów korzysta z tego kanału. Za 3-5 lat ten wskaźnik wzrośnie do 57 proc. Staną się zatem drugim najważniejszym kanałem komunikacji z partnerami (relacje bezpośrednie wciąż formę kontaktu). – Tegoroczna edycja badania jednoznacznie pokazała, że prezesi firm są zgodni w kwestii wpływu mediów społecznościowych i technologii na prowadzony przez nich biznes – uważa Władysław Szwoch, dyrektor Global Business Services, IBM Polska i kraje bałtyckie.