Rynek piwa potrzebuje innowacji

Rozmowa: Grzegorz Łaptaś, Ekspert Roland Berger

Publikacja: 08.11.2012 02:44

Rynek piwa potrzebuje innowacji

Foto: archiwum prywatne

Rz: Czy przy dobrej koniunkturze gospodarczej rynek piwa ma szanse na dalszy rozwój?

Grzegorz Łaptaś: W Polsce obserwowaliśmy już sporą korelację pomiędzy wzrostem zatrudnienia i zarobków a zwiększaniem się konsumpcji piwa. W przyszłości trwałe ożywienie gospodarcze mogłoby więc spowodować rozwój rynku. Wzrost sprzedaży będzie jednak niewielki, ponieważ piwo musi konkurować z winami i alkoholami brązowymi, m. in. whisky. Polscy konsumenci mają na nie coraz większy apetyt, a ich spożycie jest wciąż znacznie niższe niż w innych krajach europejskich.

Średnia cena piwa maleje czy ten trend się utrzyma?

W kryzysie konsumenci ograniczają zakupy oraz szukają tańszych substytutów. Są nimi m. in. piwa z niższych segmentów cenowych oraz marki własne sieci handlowych. Można się spodziewać, że zwłaszcza te ostatnie będą zyskiwać na znaczeniu.

Nowe piwa są w stanie ożywić sprzedaż?

Trudno wyobrazić sobie, żeby rynek mógł rosnąć bez istotnych innowacji. Konsumenci są znudzeni dominacją piwa typu lager, sprzedawanego przez największe koncerny pod kilkoma masowymi markami. Potrzebują produktu pozycjonowanego jako naturalny, smaczny i spoza mainstreamu.

Czy mamy jeszcze szansę na wypromowanie marki piwa o globalnym zasięgu?

Wypromowanie którejś z polskich marek do międzynarodowej rozpoznawalności jest oczywiście możliwe, ale wiązałoby się z ogromnymi nakładami na marketing. Bezpieczniejszą alternatywą jest wprowadzenie danej marki tylko w wybranych kanałach albo w regionie z dużym udziałem polskiej mniejszości.

Rz: Czy przy dobrej koniunkturze gospodarczej rynek piwa ma szanse na dalszy rozwój?

Grzegorz Łaptaś: W Polsce obserwowaliśmy już sporą korelację pomiędzy wzrostem zatrudnienia i zarobków a zwiększaniem się konsumpcji piwa. W przyszłości trwałe ożywienie gospodarcze mogłoby więc spowodować rozwój rynku. Wzrost sprzedaży będzie jednak niewielki, ponieważ piwo musi konkurować z winami i alkoholami brązowymi, m. in. whisky. Polscy konsumenci mają na nie coraz większy apetyt, a ich spożycie jest wciąż znacznie niższe niż w innych krajach europejskich.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder