Reklama

Na sprzedaż jest blisko 300 hoteli

Najwięcej ofert stanowią niewielkie obiekty z 30–40 pokojami należące do indywidualnych właścicieli.

Publikacja: 08.11.2012 02:36

Na polskim rynku na sprzedaż wystawionych jest dziś ok. 300 obiektów hotelowych. Nie tylko samych hoteli – także pensjonatów i różnych ośrodków, które nawet nie są skategoryzowane. – Część zdeterminowanych właścicieli chce się ich pozbyć po cenach równych zainwestowanym sumom, a gdy ponoszą duże straty, nawet poniżej kosztów inwestycji – twierdzi Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej.

To nie wszystko: w najbliższych miesiącach na rynek wtórny może trafić od kilkudziesięciu do ponad 100 obiektów noclegowych – domów wczasowych, wypoczynkowych i kolonijnych, a także pensjonatów i hoteli – dysponujących co najmniej kilkudziesięcioma tysiącami miejsc noclegowych, które są własnością spółek z udziałem Skarbu Państwa. Ujawnił je audyt w grupach kapitałowych, mający wyszukać spółki zależne o profilu niezwiązanym z podstawową działalnością. Pojedyncze hotele należące do powiązanych ze Skarbem Państwa spółek już od pewnego czasu wystawione są na sprzedaż. Według Szafrańskiego nabywców raczej nie znajdują. – Na rynku noclegowym jest wysoka podaż miejsc. Ponadto wartość rynkowa ofert jest niższa od księgowej, czyli minimalnej ceny za jaką państwowe spółki mogłyby je sprzedać, by nie być posądzonymi o wyprzedaż za bezcen – tłumaczy Szafrański.

Najwięcej ofert dotyczy niewielkich obiektów posiadających 30–40 pokoi, należących do indywidualnych właścicieli. Dużych i spektakularnych transakcji jest niewiele, jak w przypadku wartej ponad 100 mln euro za warszawski hotel InterContinental. Rok temu do najważniejszych należały trzy sprzedaże znanych warszawskich hoteli, ale transakcje były znacznie skromniejsze: Hotel Bristol sprzedano za 19,5 mln euro, Mercure Chopin za 31 mln euro (zostanie jednak zburzony, by zwolnić działkę pod budowę znacznie większego biurowca), a Jan III Sobieski za 50 mln euro (teraz pod marką Radisson Blu).

Niezależni hotelarze szukają wsparcia sieci hotelowych, jednak i tu dla wielu barierą okazują się koszty dostosowania obiektów do wymagań poszczególnych marek. Chociaż, w przypadku marek absorbujących obiekty niestandaryzowane, takich jak Best Western, czy Ibis Styles, nie są to koszty tak duże, jak marek standaryzowanych grup (Accor, Hilton, czy InterContinental).

W Europie transakcji na rynku hotelarskim jest coraz więcej. Według raportu HSV London, wartość sprzedanych w ubiegłym roku hoteli wyniosła 7,1 mld euro. To o 9 proc. więcej niż w roku 2010. Ten wzrost wartości i liczby transakcji oznacza powrót inwestorów na rynek hotelowy, osiągający coraz lepsze wyniki finansowe. Z danych opublikowanych w European Hotel Transactions wynika, że w 116 transakcjach właściciela zmieniły 264 hotele mające przeszło 43 tys. pokoi. Do największych rynków należy W. Brytania (2,7 mld euro wartości transakcji w ub. roku), Francja (1,3 mld euro) oraz Niemcy (817 mln euro) i Hiszpania (601 mln euro).

Reklama
Reklama

Najdrożej sprzedają w Moskwie

Najwyższe ceny sprzedaży w przeliczeniu na pokój osiągają hotele w Warszawie i Krakowie. W 2011 roku było to ponad 100 tys. euro w przypadku Hotelu Sobieski. To jednak nic w porównaniu z cenami w znanych europejskich metropoliach. Do najdroższych ubiegłorocznych transakcji zaliczono sprzedaż hotelu Marriott w Paryżu, który kosztował 215 mln euro, czyli 1,1 mln euro za pokój, czy też hotelu Ritz Carlton w Moskwie sprzedanego za 415 mln euro, tj. 1,2 mln euro za pokój.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama