Ciężarówki przyszłości według wymagań Unii

Europejskie ciężarówki będą musiały mieć w przyszłości dłuższe, zaokrąglone, bardziej aerodynamiczne kabiny, aby zużywały mniej paliwa i były bardziej bezpieczne oraz posiadać innowacje obowiązujące już w USA

Publikacja: 15.04.2013 18:55

Ciężarówki przyszłości według wymagań Unii

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska ocenia, że nowe reguły pozwolą zaoszczędzić na paliwie do 5 tys. euro rocznie. Zmniejszą także emisję spalin o 7-10 proc. typowego pojazdu, który ma roczny przebieg 100 tys. km. Ponadto propozycje przyczynią się do uratowania  życia od 300 do 500 rowerzystów czy pieszych zabijanych w Europie co roku przez  pojazdy ciężarowe.

- Cegła to najmniej aerodynamiczny przedmiot, jaki można sobie wyobrazić, więc postanowiliśmy poprawić kształt ciężarówek na naszych drogach - oświadczył komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Zmian domagały się od lat różne organizacje reprezentujące zabitych w wypadkach z udziałem ciężarówek, ktorych kanciaste kabiny przypominające cegłę ograniczają widoczność kierującemu. Przewodnicząca Europejskiej Federacji Ofiar Transportu Drogowego, Jeannette Mersch zaapelowała o jak najszybsze wdrożenie tych zmian.

- Ciężarówki maja haniebna opinię w kwestii bezpieczeństwa drogowego, i słusznie. Obecnie czołowe zderzenie z ciężarówką przypomina walnięcie w mur z cegieł - stwierdziła.

Procedura uzyskania przez władze Unii poparcia przez kraje członkowskie i parlament potrwa około 18 miesięcy; często dochodzi do rozwodnienia propozycji Komisji, bo przemysłowe grupy nacisku występują przeciwko nim. Jednak dyskusję o złagodzeniu istniejącej ustawy, która ogranicza długość kabiny ciężarówek można zacząć natychmiast i dać producentom, potrzebującym długich okresów planowania,  wytycznych przyszłych wymogów.

Przedstawiciel Komisji wypowiadający sie anonimowo stwierdził, ze zmiany powinny nastąpić szybko. Już tzw. boat tails - opływowe elementy dopinane z tyłu ciężarówek - są w użyciu w USA - dodał.  Z testowy przeprowadzonych w Europie wynika, że taki ogon zmniejsza zużycie paliwa o 7,5 proc.

W Stanach jego zainstalowanie kosztuje  2600-3900 dolarów (2-3 tys. euro), ale koszt ten zwraca się po roku - dwóch latach dzięki oszczędnościom na paliwie.

- Niektórych producentów bardzo interesuje to, czym się zajmujemy. Inni jednakże wydali ostatnio mnóstwo pieniędzy na wyprodukowanie obecnej generacji pojazdów, które mogą nieco szybciej zestarzeć  się - stwierdził inny urzędnik Komisji.

Organizacja ekologów Transport & Environment uznała nowe reguły za punkt zwrotny. - Propozycja jest małym krokiem w kierunku transportu drogowego  ładunków dostosowanego do XXI wieku - stwierdził jej szef William Todts.

Jedynie skrytykował proponowanie przez Komisję dopuszczenie  pojazdów o długości 25 metrów do ruchu między sąsiednimi krajami, o ile oba zezwalają na  pojazdy takiej długości. - Komisja otworzyła  drzwi dla transgranicznego używania megapojazdów bez odpowiednich gwarancji dla bezpieczeństwa obywateli i ochrony środowiska. Potrzebujemy lepszych ciężarówek, a  nie większych - dodał.

Komisja Europejska ocenia, że nowe reguły pozwolą zaoszczędzić na paliwie do 5 tys. euro rocznie. Zmniejszą także emisję spalin o 7-10 proc. typowego pojazdu, który ma roczny przebieg 100 tys. km. Ponadto propozycje przyczynią się do uratowania  życia od 300 do 500 rowerzystów czy pieszych zabijanych w Europie co roku przez  pojazdy ciężarowe.

- Cegła to najmniej aerodynamiczny przedmiot, jaki można sobie wyobrazić, więc postanowiliśmy poprawić kształt ciężarówek na naszych drogach - oświadczył komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Dobre pierwsze oceny gry od 11 bit studios
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Pacjenci z gorszą dostępnością do aptek
Materiał Promocyjny
Żywiec Zdrój na straży zasobów wodnych
Biznes
Znamy laureatów 14. edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Chińskie auta zalewają Europę, Trump grozi Rosji, Macron w Azji
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont