Reklama
Rozwiń
Reklama

Ciężarówki przyszłości według wymagań Unii

Europejskie ciężarówki będą musiały mieć w przyszłości dłuższe, zaokrąglone, bardziej aerodynamiczne kabiny, aby zużywały mniej paliwa i były bardziej bezpieczne oraz posiadać innowacje obowiązujące już w USA

Publikacja: 15.04.2013 18:55

Ciężarówki przyszłości według wymagań Unii

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska ocenia, że nowe reguły pozwolą zaoszczędzić na paliwie do 5 tys. euro rocznie. Zmniejszą także emisję spalin o 7-10 proc. typowego pojazdu, który ma roczny przebieg 100 tys. km. Ponadto propozycje przyczynią się do uratowania  życia od 300 do 500 rowerzystów czy pieszych zabijanych w Europie co roku przez  pojazdy ciężarowe.

- Cegła to najmniej aerodynamiczny przedmiot, jaki można sobie wyobrazić, więc postanowiliśmy poprawić kształt ciężarówek na naszych drogach - oświadczył komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Zmian domagały się od lat różne organizacje reprezentujące zabitych w wypadkach z udziałem ciężarówek, ktorych kanciaste kabiny przypominające cegłę ograniczają widoczność kierującemu. Przewodnicząca Europejskiej Federacji Ofiar Transportu Drogowego, Jeannette Mersch zaapelowała o jak najszybsze wdrożenie tych zmian.

- Ciężarówki maja haniebna opinię w kwestii bezpieczeństwa drogowego, i słusznie. Obecnie czołowe zderzenie z ciężarówką przypomina walnięcie w mur z cegieł - stwierdziła.

Procedura uzyskania przez władze Unii poparcia przez kraje członkowskie i parlament potrwa około 18 miesięcy; często dochodzi do rozwodnienia propozycji Komisji, bo przemysłowe grupy nacisku występują przeciwko nim. Jednak dyskusję o złagodzeniu istniejącej ustawy, która ogranicza długość kabiny ciężarówek można zacząć natychmiast i dać producentom, potrzebującym długich okresów planowania,  wytycznych przyszłych wymogów.

Reklama
Reklama

Przedstawiciel Komisji wypowiadający sie anonimowo stwierdził, ze zmiany powinny nastąpić szybko. Już tzw. boat tails - opływowe elementy dopinane z tyłu ciężarówek - są w użyciu w USA - dodał.  Z testowy przeprowadzonych w Europie wynika, że taki ogon zmniejsza zużycie paliwa o 7,5 proc.

W Stanach jego zainstalowanie kosztuje  2600-3900 dolarów (2-3 tys. euro), ale koszt ten zwraca się po roku - dwóch latach dzięki oszczędnościom na paliwie.

- Niektórych producentów bardzo interesuje to, czym się zajmujemy. Inni jednakże wydali ostatnio mnóstwo pieniędzy na wyprodukowanie obecnej generacji pojazdów, które mogą nieco szybciej zestarzeć  się - stwierdził inny urzędnik Komisji.

Organizacja ekologów Transport & Environment uznała nowe reguły za punkt zwrotny. - Propozycja jest małym krokiem w kierunku transportu drogowego  ładunków dostosowanego do XXI wieku - stwierdził jej szef William Todts.

Jedynie skrytykował proponowanie przez Komisję dopuszczenie  pojazdów o długości 25 metrów do ruchu między sąsiednimi krajami, o ile oba zezwalają na  pojazdy takiej długości. - Komisja otworzyła  drzwi dla transgranicznego używania megapojazdów bez odpowiednich gwarancji dla bezpieczeństwa obywateli i ochrony środowiska. Potrzebujemy lepszych ciężarówek, a  nie większych - dodał.

Komisja Europejska ocenia, że nowe reguły pozwolą zaoszczędzić na paliwie do 5 tys. euro rocznie. Zmniejszą także emisję spalin o 7-10 proc. typowego pojazdu, który ma roczny przebieg 100 tys. km. Ponadto propozycje przyczynią się do uratowania  życia od 300 do 500 rowerzystów czy pieszych zabijanych w Europie co roku przez  pojazdy ciężarowe.

- Cegła to najmniej aerodynamiczny przedmiot, jaki można sobie wyobrazić, więc postanowiliśmy poprawić kształt ciężarówek na naszych drogach - oświadczył komisarz ds. transportu Siim Kallas.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Afryka otwiera drzwi dla polskich firm. Rusza ekspansja
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama