Komisja Europejska ocenia, że nowe reguły pozwolą zaoszczędzić na paliwie do 5 tys. euro rocznie. Zmniejszą także emisję spalin o 7-10 proc. typowego pojazdu, który ma roczny przebieg 100 tys. km. Ponadto propozycje przyczynią się do uratowania życia od 300 do 500 rowerzystów czy pieszych zabijanych w Europie co roku przez pojazdy ciężarowe.
- Cegła to najmniej aerodynamiczny przedmiot, jaki można sobie wyobrazić, więc postanowiliśmy poprawić kształt ciężarówek na naszych drogach - oświadczył komisarz ds. transportu Siim Kallas.
Zmian domagały się od lat różne organizacje reprezentujące zabitych w wypadkach z udziałem ciężarówek, ktorych kanciaste kabiny przypominające cegłę ograniczają widoczność kierującemu. Przewodnicząca Europejskiej Federacji Ofiar Transportu Drogowego, Jeannette Mersch zaapelowała o jak najszybsze wdrożenie tych zmian.
- Ciężarówki maja haniebna opinię w kwestii bezpieczeństwa drogowego, i słusznie. Obecnie czołowe zderzenie z ciężarówką przypomina walnięcie w mur z cegieł - stwierdziła.
Procedura uzyskania przez władze Unii poparcia przez kraje członkowskie i parlament potrwa około 18 miesięcy; często dochodzi do rozwodnienia propozycji Komisji, bo przemysłowe grupy nacisku występują przeciwko nim. Jednak dyskusję o złagodzeniu istniejącej ustawy, która ogranicza długość kabiny ciężarówek można zacząć natychmiast i dać producentom, potrzebującym długich okresów planowania, wytycznych przyszłych wymogów.