Reklama

Ex-Im bank niezbędny Boeingowi

Likwidacja amerykańskiego Export-Import Banku miałaby bardzo poważne konsekwencje dla Boeinga i dałaby konkurencyjną przewagę Airbusowi - ostrzegł jeden z szefów pionu finansowego w koncernie lotniczym.

Publikacja: 08.05.2013 18:21

Ex-Im bank niezbędny Boeingowi

Foto: Bloomberg

Przewodniczący senackiej komisji bankowej, Tim Johnson stwierdził wcześniej, że Ex-Im Bank, udzielający pożyczek i gwarancji firmom amerykańskim, aby pomóc im w eksporcie, może być zmuszony do zaprzestania działalności w ciągu 2 miesięcy, o ile Senat nie zatwierdzi  nominacji Freda Hochberga na prezesa tej rządowej instytucji finansowej.

Boeing korzysta z tego banku przy niemal wszystkich kontraktach eksportowych, dzięki bankowi PLL Lot mógł kupić samoloty B787 Dreamliner.

- Nie byłoby politycznie rozsądne jednostronne rozbrojenie Ex-Im banku. Oczywiście byłoby to bardzo poważne, gdyby to zrobili - stwierdził na spotkaniu z dziennikarzami w Londynie Kostya Zolotusky, dyrektor działu rynków kapitałowych w Boeing Capital. Dział ten zajmuje się organizowaniem finansowania przy sprzedaży przez Boeinga jego wyrobów i usług.

Zolotusky dodał, że sytuacja polityczna wokół banku jest nadal "nagrzana".

Konserwatywna grupa zwolenników wolnego rynku Club for Growth starała się w ubiegłym roku przekonać Kongres do zamknięcia Ex-Im banku, który jej zdaniem jest rządowym organem opiekuńczym dla dużych korporacji.

Reklama
Reklama

Delta Air lines wystąpiła w  kwietniu do sądu przeciwko temu bankowi z powodu gwarancji kredytowych udzielanych Boeingowi, aby mógł łatwiej sprzedawać swe samoloty zagranicznym liniom lotniczym, bo uznała, ze takie gwarancje maja odwrotne skutki ekonomiczne dla dzialalności amerykańskich przewoźników i ich pracowników.

- Jeśli Ex-Im Bank zostaniE wyłączony z prowadzenia interesów, to konkurenci Delty będą latać airbusami - stwierdził Zolotusky.

Boeing nadal oczekuje, że kupujący samoloty cywilne będą w większym stopniu korzystaj w 2013 r. z rynków kapitałowych w pozyskiwaniu środków finansowych poprzez emitowanie obligacji, a Zolotusky potworzył prognozę, że wartość sprzedanych samolotów odrzutowych wzrośnie o 9,5 proc,. do rekordowych 104 mld dolarów.

Na umowy na rynku kapitałowym przypadnie co najmniej 15 proc. całej puli w obecnym roku, co oznacza wzrost wobec 10 proc. z 2012 r.. W ciągu 5 lat ta część finansowania zwiększy się do 30 proc. - ocenia.

Rynki kredytowe wypełniają lukę powstałą na skutek zmniejszonego pożyczania przez agencje eksportowo-importowe, które w 2013 r. sfinansują  tylko 22 proc. łącznej sprzedaży wobec 29 proc. w 2012 r.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama