Streaming video

Technika dostarczania cyfrowych treści wideo (lub audio) za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych, przede wszystkim Internetu, bez konieczności pobierania całego pliku. Poszczególne jego fragmenty są odtwarzane jednocześnie z pobieraniem lub zaraz po pobraniu i nie są przechowywane w pamięci odtwarzającego urządzenia, chociaż istnieją możliwości na zapisywanie strumienia wideo. Przykładem serwisu opartego na streamingu wideo jest np. YouTube albo Ipla. Przeciwieństwem jest np. pobieranie z Internetu całych plików z filmami lub muzyką. Medium strumieniowym jest także tradycyjna telewizja, ale w dzisiejszym rozumieniu termin narodził się wraz z pojawieniem się Internetu. Na początku lat 90. podjęto pierwsze eksperymenty ze strumieniową transmisją koncertów muzycznych, a potem imprez sportowych. Rosnące przepustowości łączy internetowych powodują, że Internet staje się coraz ważniejszym środowiskiem legalnego udostępniania mediów także w technice strumieniowej. Stosowane są różne techniki kompresji sygnału audio i wideo, różne protokoły transmisyjne, i różne rozwiązania, jak np. Flash, WMV czy QuickTime.