Według Gartnera liczba dostarczonych w trzecim kwartale komputerów zmniejszyła się o 8,6 proc. w stosunku do tego samego okresu 2012 roku. Do sprzedawców przesłano 80,3 mln pecetów, podczas gdy rok wcześniej było ich 87,8 mln. Stosujący nieco inną metodologię IDC oszacował spadek na 7,6 proc. do 81,61 mln sztuk.

Spadek popytu na pecety w III kwartale jest znamienny, bo przypadł na okres zwiększonych zakupów przed początkiem nowego roku szkolnego. Tymczasem globalna sprzedaż pecetów spadła do najniższego poziomu od 2008 roku. Uczniowie i studenci dużo chętniej od komputerów kupowali ostatnio tablety. „Zwiększona oferta tabletów opartych na systemie Android przyciągnęła kupujących po raz pierwszy na rynkach wschodzących, a na dojrzałych rynkach kupowano je jako dodatkowe urządzenia" – ocenia sytuację na rynku analityczka Gartnera Mikako Kitagawa. Jedynymi producentami, którzy oparli się tendencji spadkowej okazali się w III kwartale Lenovo i Hewlett-Packard.

Eksperci IDC spodziewają się, że IV kwartale sytuacja nie poprawi się, a zmówienia na komputery spadną o ok. 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku. Analitycy obu firm prognozują, że w 2014 roku dominować będzie także trend spadkowy. Pewnej poprawy na rynku pecetów będzie można oczekiwać dopiero w 2015 roku, kiedy użytkownicy zdecydują się na wymianę starszych modeli.

Natomiast już w przyszłym kwartale sprzedaż tabletów przekroczy popyt na komputery osobiste. To imponujący skok biorąc po uwagę, że pierwsze iPady pojawiły się na rynku w połowie 2010 roku. Według wstępnych szacunków w trzecim kwartale br. producenci wysłali do sprzedawców 49 milionów tabletów, które zgodnie z prognozami będą największym przebojem rynkowym podczas okresu świątecznych zakupów.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku