Lycamobile walczy o emigrantów

Wśród operatorów wirtualnej telefonii komórkowej na potęgę wyrasta Lycamobile. Ta zarejestrowana w Wielkiej Brytanii spółka osiągnęła w zeszłym roku 1,3 mld euro przychodów i 13 mln euro zysku.

Publikacja: 20.11.2013 10:44

Lycamobile walczy o emigrantów

Foto: Bloomberg

Lycamobile została uruchomiona w 2001 roku, 3 lata po Virgin Mobile, pierwszym na świecie operatorze wirtualnym. Firma specjalizuje się w tanich międzynarodowych połączeniach i właśnie na tej usłudze zbudowała swoją potęgę: obsługuje ponad 30 mln klientów, więcej niż Virgin Mobile.

Firmę Lycamobile założył Subaskaran Allirajah, który zauważył, że jego rodacy ze Sri Lanki w Wielkiej Brytanii muszą płacić wysokie stawki połączeń telefonicznych z krajem rodzinnym. To właśnie emigranci przyczynili się do sukcesu firmy. Na 30 miliardów sprzedanych minut rozmów, połowa jest w ruchu międzynarodowym, czyli ponad 3 razy więcej niż średnia dla branży. W ostatnich dwóch latach Lycamobile rozpoczęła sprzedaż usług w dziesięciu krajach i łącznie działa w siedemnastu.

Dyrektor sprzedaży globalnej Paul Hayes podkreśla, że to co odróżnia Lycamobile od konkurencji to inwestycje w infrastrukturę. – Mamy własne oprogramowanie sterujące połączeniami, na które wydaliśmy 400 mln funtów. W naszym dziale techniczny pracuje tysiąc osób – wylicza. Cała firma zatrudnia 5 tys. ludzi, o tysiąc więcej niż rok wcześniej. – Jesteśmy na etapie wzrostu i cały czas inwestujemy. W najbliższym półroczu wejdziemy do kolejnych kilku krajów, w tym do RPA – obiecuje Hayes. Tłumaczy, że z powodu inwestycji zyski są na razie na drugim planie na co firma może sobie pozwolić, bo ma solidne zaplecze finansowe.

Hayes uważa, że obniżanie opłat roamingowych przez operatorów telefonii komórkowej, lub zniesienie ich, jak uczynił to T-Mobile w USA, nie zmniejszy atrakcyjności oferty jego firmy. – Mimo wszystko operatorzy są skoncentrowani na połączeniach krajowych i na nich robią pieniądze. Dlatego zgadzają się na funkcjonowanie wirtualnych operatorów jak my. Nasze kontakty np. z T-Mobile w USA są nadal bardzo dobre – podkreśla Hayes.

Przedstawiciel Lycamobile zapewnia, że ostatnie głośne bankructwa wirtualnych operatorów telefonii komórkowej Kogan i Red Bull nie zagrażają wizerunkowi jego firmy. – Funkcjonujemy 12 lat i jesteśmy poważnym graczem, który cieszy się dużym zaufaniem klientów – zapewnia. Dodaje, że udział wirtualnych operatorów w rynku telefonii komórkowej jest zależny od kraju. We Francji dochodzi do 20 proc., w Hiszpanii sięga 17 proc. Średnio w globalnym ruchu to ok. 10 proc., gdy jeszcze 3 lata temu ledwo przekraczał 5 proc.

Operatorzy wirtualni także obserwują rosnące zainteresowanie przesyłem danych, który sięga od 3 do 15 proc. ruchu. – Już oferujemy na niektórych rynkach możliwości przesyłu pakietów danych i sądzimy, że za 2 lata będą stanowić większy ruch niż teraz minuty – stwierdza Hayes.

Wirtualni operatorzy przygotowują także rozwiązania dla smart fonów. – Naszych klientów nie stać na drogiego iPhone, ale smartfony tanieją i trafiają też do naszych użytkowników. Nasi klienci są rok za średnią społeczną – tłumaczy przedstawiciel Lycamobile.

Firma w Polsce ma ćwierć mln użytkowników i liczy, że dzięki 2-milionwej rzeszy emigrantów szybko zwiększy liczbę klientów.

Lycamobile została uruchomiona w 2001 roku, 3 lata po Virgin Mobile, pierwszym na świecie operatorze wirtualnym. Firma specjalizuje się w tanich międzynarodowych połączeniach i właśnie na tej usłudze zbudowała swoją potęgę: obsługuje ponad 30 mln klientów, więcej niż Virgin Mobile.

Firmę Lycamobile założył Subaskaran Allirajah, który zauważył, że jego rodacy ze Sri Lanki w Wielkiej Brytanii muszą płacić wysokie stawki połączeń telefonicznych z krajem rodzinnym. To właśnie emigranci przyczynili się do sukcesu firmy. Na 30 miliardów sprzedanych minut rozmów, połowa jest w ruchu międzynarodowym, czyli ponad 3 razy więcej niż średnia dla branży. W ostatnich dwóch latach Lycamobile rozpoczęła sprzedaż usług w dziesięciu krajach i łącznie działa w siedemnastu.

Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej