Szykuje się druga co do wielkości inwestycja w historii polskiej kolei. Za 1,6 mld zł spółka Torpol zmodernizuje linię kolejową Rail Baltica prowadzącą z Warszawy poprzez Białystok na Litwę.
Kontrakt zleciła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), a na początku tygodnia Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Bank Zachodni WBK podpisały umowę wystawienia gwarancji bankowej oraz udzielenia kredytu wykonawcy. Plan robót przewiduje kompleksową modernizację linii oraz budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej.
Linia w korytarzu
– To jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu krajowym i międzynarodowym dla rozwoju transportu kolejowego – zapowiada prezes Torpolu Tomasz Sweklej.
Linia kolejowa E75 Rail Baltica należy do sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łączą Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przyjął dokument wyznaczający kształt sieci TEN-T. Określa on najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE.
Polska na rozbudowę dwóch korytarzy w ramach TEN-T – bałtycko-adriatyckiego oraz Morze Północne–Bałtyk – może otrzymać 4 mld euro. W ramach tego drugiego Rail Baltica, czyli linia kolejowa łącząca północno-wschodnią Polskę, Kowno, Rygę i Tallin, jest najważniejszym projektem.