Jeśli ktoś kupił sprzęt Apple, serfuje na potęgę

Mobilne urządzenia z nadgryzionym jabłuszkiem generują w Polsce jedną trzecią ruchu w sieci, mimo że iPadów i iPhone'ów sprzedaje się u nas mało.

Publikacja: 03.02.2014 10:32

Według badań w Polsce z tabletów i smartfonów marki Apple korzysta kilka procent użytkowników urządzeń mobilnych. Różnica, jaka dzieli koncern z Cupertino od jego głównego konkurenta – Samsunga, jest ogromna. W naszym kraju Samsung to zdecydowanie najpopularniejsza marka, koreański koncern ma  około 40 proc. rynku. Ale to właśnie sprzęt Apple jest najaktywniejszy w sieci.

Świadomi internauci

Szacuje się, że do internetu może być podłączona zdecydowana większość działających w Polsce iPadów i iPhone'ów. Efekt? Abonenci tacy – jak wynika z najnowszych danych firmy Gemius – generują aż 31 proc. ruchu w internecie mobilnym. Eksperci tłumaczą to tym, że miłośnicy marki Apple to przede wszystkim zamożni klienci, których stać na zakup pakietów internetowych. Są oni też świadomi rozmaitych możliwości, jakie dają smartfony.

Samsung nie jest wiele słabszy, ma 29-proc. udział w ruchu internetowym. Różnica między konkurentami spada. W zeszłym roku sięgała 8 punktów procentowych, teraz już tylko 2 proc. Na trzecim miejscu jest Sony – około 11 proc.

W sumie ponad 70 proc. odsłon w sieci pochodzi z urządzeń tych trzech producentów. W internecie aktywni są także właściciele urządzeń mobilnych Nokii (10 proc., ale spadek z 13 proc.). W sieci przybywa sprzętu LG (5 proc. ruchu), Alcatela (1 proc.), Lenovo i Huawei (poniżej 1 proc.). Warto odnotować, że do internetu zaczynają podłączać się użytkownicy telefonów i tabletów polskich producentów – Prestigio i GoClever. Od obu pochodzi już 1 proc. ruchu na stronach WWW.

Musimy gonić świat

Polsce jeszcze daleko pod względem edukacji pokazującej możliwości wykorzystania urządzeń mobilnych do bardziej rozwiniętych od nas krajów.

– Problemem w wygodnym użytkowaniu smartfonów i tabletów jest też zasięg – mówi Andrzej Olękiewicz, dyrektor działu badającego ten segment w TNS Polska. Według niego będzie się to jednak zmieniać. – Pokochaliśmy smartfony, wkrótce ich liczba powinna się podwoić. Szybko też zmniejszamy dystans, jaki nas dzieli do czołówki pod względem ich wykorzystania – zapewnia. Według danych TNS odsetek użytkowników urządzeń mobilnych, korzystających z aplikacji GPS co najmniej raz w tygodniu jest nadal kilka razy mniejszy niż w Niemczech, Hiszpanii czy USA. U nas nawigację w telefonie włącza 4 proc. użytkowników, w tamtych krajach zaś ponad 20 proc.

Co dziesiąty posiadacz smartfona w Polsce korzysta z serwisów społecznościowych, w Anglii i Szwecji robi to prawie co drugi użytkownik. Pod względem przeglądania stron WWW jesteśmy daleko w tyle nawet za Czechami. U nas serfuje w internecie mobilnym 18 proc. użytkowników, w Czechach 29 proc. Dla porównania – w Szwecji odsetek ten wynosi 65 proc., a w Korei Płd. – 87 proc.

Android dominuje

Większość telefonów i tabletów innych marek niż Apple to urządzenia działające na Androidzie lub Windowsie. Apple ma system iOS. Według najnowszych danych firmy ABI Research, Android ma 77-proc. udział w rynku smartfonów. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że jest to najprostszy i najtańszy z systemów. Doceniają to również deweloperzy aplikacji mobilnych, którzy – ze względu na istotne różnice – muszą tworzyć je na każdy z systemów osobno. – Najwygodniejszy jest Android, otwarty system, na którym łatwo się pracuje. Z kolei iOS to system zamknięty i kontrolowany przez Apple'a – uważa Kamil Brzeziński, ekspert i właściciel portalu mobilna.pl.

Według firmy analitycznej Gartner w ciągu najbliższych pięciu lat aplikacje mobilne staną się najpopularniejszymi narzędziami w cyfrowym świecie. Jak podaje Brian Blau, dyrektor w Gartner, do 2017 roku aplikacje pobrane zostaną ponad 268 mld razy, dając 77 mld dol. przychodów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Według badań w Polsce z tabletów i smartfonów marki Apple korzysta kilka procent użytkowników urządzeń mobilnych. Różnica, jaka dzieli koncern z Cupertino od jego głównego konkurenta – Samsunga, jest ogromna. W naszym kraju Samsung to zdecydowanie najpopularniejsza marka, koreański koncern ma  około 40 proc. rynku. Ale to właśnie sprzęt Apple jest najaktywniejszy w sieci.

Świadomi internauci

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki