Audi: nowe modele i fabryki zmniejszą zysk

Audi zapewniająca niemal połowę zysków Volkswagena spodziewa się spadku zysku operacyjnego w tym roku, bo inwestuje w nowe modele i rozwój zagranicą, by dogonić BMW

Publikacja: 12.03.2014 11:22

Audi: nowe modele i fabryki zmniejszą zysk

Foto: Bloomberg

Firma z Ingolstadt zmniejsza dystans do rywala z Monachium dzięki takim modelom jak kompakt A3 i sportowo-użytkowy Q54. Jednak jej cykl produkcyjny osiągnął szczyt dokładnie wtedy, gdy europejski rynek wychodzi z 6-letniej zapaści, a Mercedes-Benz nasila walkę w segmencie premium wieloma nowościami.

To wywołało u części analityków wątpliwości, czy czołowej marce Volkswagena uda się dotrzymać założonego celu prześcignięcia BMW do 2020 r.

Teraz Audi ogłosiła, że w ramach planowania swej przyszłości zamierza wydać do 2018 r. rekordowe 22 mld euro na nowe samochody, fabryki i technologie, bo za 4 lata VW liczy, że prześcignie Toyotę jako największa na świecie grupa samochodowa. Audi przeznaczyła ponad miliard euro na nowe zakłady w Meksyku i Brazylii i po raz pierwszy w tym roku może dojść do montowania więcej samochodów poza granicami Niemiec

— Dokonujemy ogromnych wydatków na przyszły wzrost — stwierdził prezes Rupert Stadler na konferencji poświęconej rocznym wynikom. — Dziś siejemy, a zbierać będziemy jutro.

Analityk z M. M. Warburg, Marc-René Tonn uważa, że ta firma postępuje słusznie, mimo wpływu na tegoroczne wyniki. — Audi ma rację, że skupia swą uwagę na lukratywnych rynkach. Koszty mogą być wysokie w krótkim terminie, ale są to inwestycje dające korzyści. On przewiduje spadek zysku operacyjnego o 9 proc.

Konkurencja

Europejscy producenci luksusowych pojazdów uniknęli najgorszego we własnym regionie dzięki dużemu popytowi na wschodzących rynkach. Ale konkurencja jest ostra. Firma badawcza IHS Automotive przewiduje, że Mercedes-Benz zmniejszy dystans do Audi w przyszłym roku o trzy czwarte do zaledwie 30 225 aut na skutek dużego popytu na przeprojektowane pojazdy kompaktowe.

Zysk operacyjny Audi zmalał w 2013 r. o 6,2 proc. do 5,03 mld euro, choć i tak był lepszy od spodziewanych 4,87 mld przez analityków. Obroty wyniosły 49,9 mld, w tym roku przekroczą 50 mld — stwierdził prezes. Firma sprzedała rekordową liczbę 1,58 mln samochodów, w tym roku zamierza poprawić ten wynik, bo do 2020 r. chce dojść do 2 mln.

Audi uprzedziła jednak, że jej plany inwestycyjne spowodują zmniejszenie marży operacyjnej do 8-10 proc. z 10,1 w ubiegłym roku i 11 proc. w 2012 r. Ze względu na skalę zobowiązań inwestycyjnych utrzymanie marży na takim poziomie będzie bardzo ambitnym celem — przyznał szef pionu finansowego, Axel Strotbek. Dla porównania rentowność Mercedesa łącznie ze Smartem zmalała do 6,2 proc, w 2013 r. z 7,1 proc. z powodu nakładów na unowocześnienie 4 fabryk produkujących sedana klasy C.

Po uruchomieniu drugiej fabryki w Chinach pod koniec 2013 r. Audi wznowi produkcję w Bazylii w 2015 r. — będzie montować kompaktową limuzynę A3 i sportowo-użytkowy Q5. Nowa fabryka w Meksyku, pierwsza tej marki w Ameryce Płn., zacznie w 2016 r. produkować Q5.

Audi wypłaci wszystkim pracownikom w Niemczech premię po 6900 euro za 2013 r. wobec 8030 rok wcześniej, bo miała mniejszy zysk. Takie premie plącą wszystkie firmy samochodowe w Niemczech. Marka VW zapowedziała już wypłatę po 6200 euro, o 1000 mniej niż w 2012 r.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Chińska konkurencja dla Tesli – BYD depcze po piętach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Najlepsi z najlepszych Listy 2000 w 2024 r.
Biznes
Będzie więcej pieniędzy na zbrojenia w UE? "Wielki wybuch" na obronność
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty