Dilerzy sprzedali 34,47 tys. aut osobowych. Z tego 79,3 proc. to samochody importowane a reszta montowana w Kazachstanie, podała Asocjacja kazachskiego autobiznesu.

Najwięcej produkują tu Rosjanie - 19,5 tys. sprzedanych aut.(+41 proc. przyrost w I kw) co daje im 57 proc. rynku. Samochody montowane w Kazachstanie zwiększyły sprzedaż o 20,4 proc. a japońscy producenci z 7 proc. udziałem w rynku są na trzeciej pozycji.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to króluje rosyjska Łada produkcji AwtoWAZ aliansu Nissan-Renault (sprzedano 10,2 tys. sztuk) i 29 proc. udział w rynku. Na drugim miejscu jest Hyundai (9,3 proc. udziału w rynku). A trzecia marka to także koreańska Kia.

Widać, że w Kazachstanie największym wzięciem cieszą się auta najtańsze i ekonomiczne jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Choć własnej ropy krajowi nie brakuje. Ropa kazachska przerabiana jest w chińskich rafineriach i wraca w postaci paliw, tańszych niż rosyjskie. W 2012 r w ten sposób zostało przerobione 26 tys. ton kazachskiej ropy a w 2013 - 0,5 mln ton.

Ten kierunek jest dla Kazachów ekonomicznie efektywniejszy niż dostawy ropy na przerób do Rosji. Kazachstan chce też rozwijać własną produkcję paliw. Kraj wydobywa 79,2 mln t ropy i kondensatu gazowego rocznie (2012 r), z czego na eksport wysłał 68,6 mln ton. Z tego 15 mln ton trafia do Rosji rurociągiem Atyrał - Samara, a kolejne 28 mln t - kaspijskim rurociągiem.