Kolej ulepsza perony na dworcach

Ponad 200 peronów modernizuje w tym roku kolej. Do tej pory PKP udostępniła pasażerom 90 peronów nowych lub zmodernizowanych. Do końca grudnia gotowych będzie 150 kolejnych. To jeden z efektów gigantycznego programu inwestycyjnego realizowanego przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. W ubiegłym roku wartość wszystkich inwestycji związanych przede wszystkim z modernizacją i budową torów przekroczyła 5 mld zł. W tym roku sięgnie 7 mld zł.

Publikacja: 23.08.2014 11:21

Ponad 200 peronów modernizuje w tym roku kolej

Ponad 200 peronów modernizuje w tym roku kolej

Foto: materiały prasowe

Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy oraz Jastarni.

Na nowych peronach montowane są wygodne ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym, także podczas wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Standardowo montowane są elementy bezpieczeństwa dla niedowidzących. Na wielu peronach montowany jest także monitoring. Zmiany widoczne są zwłaszcza tam, gdzie roboty przebiegają etapami. Przykładem jest stacja Łódź Widzew, na której w szybkim tempie wyrosło zadaszenie na nowym peronem nr 3, a teraz trwa jego rozbudowa aż do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów na stacji Łódź Widzew będą trzy nowe perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. Na perony ma prowadzić przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Podobnie jest w Grodzisku Mazowieckim, gdzie oddano do użytku wyremontowaną część tzw. peronu wyspowego. Nowa nawierzchnia wykonana z kostki oraz z płyt antypoślizgowych z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa, sygnalizującym osobom niedowidzącym bliskość krawędzi, kontrastuje ze zdewastowaną starą częścią, która niebawem będzie przechodzić kompleksowy remont. Poprawiły się także warunki na stacjach Chrustów Nowych, Rokicin, Łaznowa, Radomska czy Rudnik koło Częstochowy. W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice na liczącym 125 km odcinku Koluszki – Częstochowa większość obiektów zyskała nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz elementy małej architektury.

– Zbudowaliśmy specjalne pochylnie, które ułatwiają dostanie się na peron osobom starszym, opiekunom z dziećmi w wózkach, rowerzystom oraz osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Z kolei osoby niewidome, dzięki zastosowanej specjalnej nawierzchni, będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu – informuje Karol Pyszyński, kierownik kontraktu z PKP PLK.

W sumie w latach 2013-2015 pasażerom udostępnionych zostanie około 700 nowych i zmodernizowanych peronów.

Kolej bierze się także za same dworce. W tym roku buduje lub przebudowuje w sumie 43 dworce, z tego połowa inwestycji zostanie całkowicie ukończona. Wszystkie tegoroczne inwestycje dworcowe będą warte 225 mln zł. To o połowę więcej niż przeznaczyła PKP na takie przedsięwzięcia w roku ubiegłym. PKP stara się także dworce komercjalizować. Ma ich w zarządzie ponad 2 tysiące. W pierwszym półroczu odsetek wynajętych powierzchni na strategicznych dworcach sięgnął 78 proc. - o 35 proc. więcej niż w pierwszej połowie rok temu. - W tym roku podpisaliśmy umowy najmu na łączą kwotę 22,3 mln zł – dodaje Bator. Kolejarze chcą łowić przede wszystkim najemców sieciowych: w Gdyni ulokowały się m.in. Rossmann i McDonalds, w Warszawie Blikle i Empik, we Wrocławiu Starbucks i Carrefour, w Krakowie Biedronka, Super-Pharm i Matras. W porównaniu z ub. rokiem skomercjalizowana powierzchnia powiększyła się o 83 proc.

Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy oraz Jastarni.

Na nowych peronach montowane są wygodne ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne ułatwiające poruszanie się niepełnosprawnym, także podczas wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Standardowo montowane są elementy bezpieczeństwa dla niedowidzących. Na wielu peronach montowany jest także monitoring. Zmiany widoczne są zwłaszcza tam, gdzie roboty przebiegają etapami. Przykładem jest stacja Łódź Widzew, na której w szybkim tempie wyrosło zadaszenie na nowym peronem nr 3, a teraz trwa jego rozbudowa aż do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów na stacji Łódź Widzew będą trzy nowe perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. Na perony ma prowadzić przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki