Wartość Wskaźnika BIG mierzącego poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce odzwierciedla te pozytywne nastroje. Ostatnie badanie wskazuje, że znajduje się on na wysokim poziomie 21 pkt. proc. W stosunku do poprzedniego kwartału odnotowano wzrost o 2,2 pkt. proc. – wynika z 27. Raportu BIG. Wskaźnik jest najwyższy od listopada 2013 roku.
Szczyt sezonu wakacyjno-urlopowego już minął, ale pozytywne nastroje w branży turystycznej się nie zmieniły. W porównaniu z ubiegłym badaniem, widać korzystną zmianę między innymi na podstawie zdolności kontrahentów do regulowania bieżących płatności.
Aż 68 proc. touroperatorów wysoko ocenia zdolność swoich kontrahentów do rozliczania się ze zobowiązań, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej w sektorze w tym półroczu – podają autorzy raportu. Jednak i tak 74 proc. firm z tej branży uważa, że nieterminowe płatności stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu biznesu. W poprzednim kwartale sektor ten z umiarkowanym optymizmem patrzył w przyszłość i prawie 40 proc. badanych firm turystycznych spodziewała się poprawy sytuacji finansowej w kolejnym półroczu.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy zmalała liczba respondentów, którzy oceniają, że suma przeterminowanych należności przekracza 100 tys. zł. Polepszeniu uległa sytuacja także w branży turystycznej. Trzy miesiące temu 32 proc. pytanych z tej grupy oceniło, że suma łącznych należności na ich rzecz wynosi między 10 a 50 tys. zł. Obecnie jest ich już o 14 pkt. proc. mniej, a branża turystyczna wraz z sektorem e-commerce mają najlepszą kondycję w porównaniu do pozostałych badanych branż.
Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor podkreśla, że mimo dobrej passy w turystyce, warto przypomnieć, iż na koniec maja aż 53 proc. badanych prognozowała upadki firm turystycznych w nadchodzącym okresie urlopowym. - Choć podczas wakacji o problemach w turystyce nie było żadnej wzmianki, przewidywania naszych ankietowanych potwierdziły się jesienią, na co wskazują ostatnie problemy takich firm jak: Alfa Star czy 4You Airlines.