Dziś w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie wiceministra Zbigniewa Klepackiego z udziałowcami Przewozów Regionalnych (PR), czyli marszałkami samorządów wojewódzkich. Celem było uzyskanie wstępnej akceptacji na przeprowadzanie restrukturyzacji spółki.
Porozumienie zawarli: wiceminister Klepacki, marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego oraz Tomasz Pasikowski, prezes PR i Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy spółki. Znaczenie podpisanego dokumentu na razie jest stosunkowo niewielkie wziąwszy pod uwagę, że podpisy złożyli udziałowcy reprezentujący tylko 40,4 proc. kapitału zakładowego. Co więcej część marszałków już w czwartek zapowiedziała, że nie podpisze porozumienia ze względu na niekorzystne dla nich warunki lub brak uprawnień do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań.
Niezależnie od tego wszyscy widzą potrzebę naprawy sytuacji w PR. - Scenariusz restrukturyzacji, polegający na pozyskaniu większościowego inwestora, jest w naszej ocenie jedyną szansą na poprawę jakości oferowanych usług oraz zagwarantowanie rentowności spółki, a tym samym trwałości jej funkcjonowania w przyszłości. Wszystkie strony zaangażowane w proces restrukturyzacji zgadzają się, że spółka nie może nadal funkcjonować na dotychczasowych zasadach – mówi Tomasz Pasikowski, prezes PR. Dodaje, że bardzo ważne jest więc, aby rozpocząć działania restrukturyzacyjne jak najszybciej. Chce kontynuować negocjacje z marszałkami, licząc na podpisanie porozumienia przez wszystkich udziałowców.
Plan restrukturyzacji zakłada pozyskanie dla PR partnera strategicznego reprezentującego Skarb Państwa, który wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów spółki szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Kluczowe dla przyszłości PR będzie również wprowadzenie umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach na okres od 5-10 lat, a nie jak dotychczas na rok lub dwa. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor. PR są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1,6 tys. pociągów spółki.