Reklama
Rozwiń
Reklama

Kwartalne wyniki Orange Polska bez większych niespodzianek

Zgodne z wynikami ankiety "Rz" i nieco słabsze niż średnia prognoz zebranych przez PAP okazały się wyniki Orange Polska w III kwartale 2014 r.

Publikacja: 22.10.2014 21:04

Przychody giganta spadły o 3,6 proc., a na czysto firma zarobiła 140 mln zł, o 41 proc. mniej niż rok wcześniej. Księgowa zmiana sprawia, że wzrost widać w segmencie usług komórkowych. Nowa marka telekomu - Nju mobile - straciła impet.

3,046 mld zł przychodów, 1,04 mld zł EBITDA i 140 mln zł zysku netto wykazał w III kwartale 2014 r. Orange Polska. Wyniki największego w kraju operatora telekomunikacyjnego są zbieżne z oczekiwaniami analityków z biur maklerskich, choć niższe niż rok wcześniej. Wobec porównywalnych danych przychody obniżyły się o 3,6 proc., EBITDA o 10,3 proc. , a wynik netto o 41 proc.

Ankietowani przez „Rz" maklerzy sądzili, że przychody telekomu wyniosą o 20 mln zł więcej, bo 3,066 mld zł, EBITDA będzie o 16 mln zł wyższa od zaraportowanej i nie pomylili się w ogóle, co do zysku netto.

Nieco inaczej sytuacja wygląda z prognozami zebranymi przez PAP. Tu przychody wynieść miały zgodnie z oczekiwaniami 3,053 mld zł, EBITDA 1,068 mld zł, a zysk netto 172 mln zł. Największe – blisko 20-proc. - odchylenie od wyobrażeń przyniósł więc właśnie rzeczywisty wynik netto telekomu.

Inwestycje Orange Polska w III kw. br. spadły rok do roku do 386 mln zł (z 438 mln zł), a po 9 miesiącach do 1,154 mld zł (z 1,29 mld zł w analogicznym okresie 2013 r.). Wygląda więc na to, że – jak przypuszczała część analityków – zapowiedź iż w 2015 r. telekom zainwestuje więcej niż w tym dla tegorocznych inwestycji może oznaczać przykręcenie kurka. Zgodnie z zapowiedzią miały być nie wyższe niż 1,8 mld zł.

Reklama
Reklama

Hamulcowym przychodów były nadal usługi stacjonarne, które przyniosły w III kw. br. 1,37 mld zł przychodów, o 8,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadła o 54 tys. liczba klientów telefonii stacjonarnej, ubyło również użytkowników stacjonarnego Internetu – o 12 tys. do 2,269 mln. Prawie całość tego spadku miała miejsce w bazie klientów usługi świadczonej w technologii CDMA, tysiąc klientów mniej ma Orange także na łączach ADSL. Przybyło mu natomiast w kwartał 22 tys. klientów szybkiego stacjonarnego Internetu w technologiach VDSL/FTTx i na koniec września telekom miał ich 127 tys.

Segment telefonii komórkowej, w którym firmie udaje się sprzedawać kolejne usługi użytkownikom, przyniósł gigantowi 1,553 mld zł przychodów, podczas gdy rok wcześniej 1,549 mld zł. Liczba kart SIM aktywnych w sieci Orange urosła w kwartał o 130 tys. (do 15,591 mln), przy czym 94 tys. z tego to karty dedykowanej usługi mobilnego Internetu, która często dokupowana jest jako kolejna usługa (telekom miał ich na koniec września 1,413 mln). Ponieważ cały segment post-paid przyrósł w III kw. o 74 tys. kart SIM, widać z zestawienia tej i powyższych danych, że telekomowi ubywało kontraktowych klientów telefonii mobilnej. W segmencie pre-paid pojawiło się w tym czasie 56 tys. kart. Osłabła nowa marka Orange – Nju mobile. W III kw. br. pozyskała 43 tys. użytkowników, z czego 19 tys. w segmencie post-paid. Dla porównania w II kw. Nju przybyło 81 tys. klientów, z czego 23 tys. kontraktowych. Po trzech kwartałach z oferty Nju korzysta nieco ponad 600 tys. osób.

Jak podał telekom, gdyby nie uwzględniać wpływu decyzji regulacyjnych, przychody segmentu mobilnego urosłyby rok do roku o 1,5 proc. Ze sprawozdania widać, że odnotowany niewielki 0,2-proc. wzrost nie wynika jednak z wyższych wpływów z usług, ale – podobnie jak w II kwartale – ze zmiany sposobu księgowania sprzedaży urządzeń konsumenckich. Podczas gdy w II kw. wyniosły one 110 mln zł, w III kw. już 128 mln zł. Przychody z usług sieci mobilnej Orange spadły o około 6 proc., przy czym rosły w segmentach transmisji danych i M2M oraz z rozliczeń hurtowych. Połączenia głosowe przyniosły natomiast przychody o około 17 proc. niższe niż w III kw. 2013 roku.

Omawiając powodu spadku EBITDA zarząd Orange podał m.in, że wzrosły koszty rozliczeń międzyoperatorskich, co jest pochodną nadal rosnącej popularności taryf nielimitowanych. Zasugerowano również, że w kolejnych okresach wynik ten nie będzie obciążony 35 mln zł, które w wciągu trzech kwartałów pochłonęły projekty infrastrukturalne realizowane z samorządami.

Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama