Allegro: 30 proc. wzrost obrotów na Halloween

Zwyczaj z USA zyskuje zwolenników. Sklepy są z tego zadowolone.

Publikacja: 29.10.2014 03:51

Amerykańscy handlowcy są mistrzami w kreowaniu zwyczajów, przekładających się na wzrost zakupów.

Amerykańscy handlowcy są mistrzami w kreowaniu zwyczajów, przekładających się na wzrost zakupów.

Foto: Bloomberg

Amerykańscy handlowcy są mistrzami w kreowaniu zwyczajów, przekładających się na wzrost zakupów. Ich kluczowymi osiągnięciami są walentynki i przypadające 31 października Halloween. Choć zwyczaj kultywowany jest głównie w krajach anglosaskich oraz uwielbiającej wszystko co zachodnie Japonii, to przybywa także fanów tego święta w Polsce, którzy także chętnie wydają na ten cel pieniądze.

Dynia dla każdego

– Święto z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Średnio co sekundę zawierana jest transakcja, w której przedmiotem zakupu jest produkt związany z Halloween, a użytkownicy zawarli już ponad 29 proc. więcej transakcji niż w roku ubiegłym – mówi Anna Tokarek, PR brand manager Allegro.

Jeśli chodzi o tego największego internetowego sprzedawcę w kraju, to najlepiej sprzedają się wszelkiego typu przebrania czy maski oraz akcesoria w rodzaju krwi w sprayu czy świec w kształcie oczu.

– Zainteresowanie klientów gadżetami na Halloween co roku wzrasta średnio o kilka procent. Są jednak inne święta „z importu", które jeszcze lepiej trafiły w gusta Polaków, jak walentynki, kiedy to kupujemy o kilkadziesiąt procent więcej serduszek czy pluszaków niż masek na Halloween – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

Okolicznościowe produkty wprowadza także Biedronka.

– Mamy w ofercie artykuły na to święto, ale są one skierowane przede wszystkim do dzieci – wskazuje z kolei Dorota Patejko, rzeczniczka Auchan Polska.

Są to m.in. dynie, dziś do kupienia w większości sklepów. Ale do końca nie wiadomo, czy ich popularność wiązać tylko z tą okazją, czy generalnie z modą na wykorzystywanie ich w kuchni.

Szał zakupów

Tamtejszych konsumentów do wydatków nie trzeba przekonywać: Amerykanie w związku z Halloween zostawią w sklepach 7,4 mld dol. To 77,5 dol. na osobę, o ponad 3 proc. więcej niż przed rokiem.

Jak wynika z corocznego badania organizacji handlowców National Retail Federation, będą to najhuczniej obchodzone święta od co najmniej dekady. Tylko co trzeci ankietowany nie chce w tym okresie kupić okolicznościowego przebrania – reszta chce to zrobić nie tylko dla siebie, ale nawet dla dzieci czy domowych zwierząt.

– Nie ma najmniejszych wątpliwości co do skali popularności Halloween w Stanach Zjednoczonych, dlatego wszystkie formaty handlowe muszą się do tej okazji stosownie przygotować i to z dużym wyprzedzeniem – mówi Matthew Shay, prezes National Retail Federation. Jego zdaniem w tym roku branży wyjątkowo sprzyja kalendarz – ponieważ święto wypada w piątek, jego obchody będą wyjątkowo huczne.

Jednak w badaniu widać, że amerykańska gospodarka nie do końca stanęła na nogi. Aż 20 proc. ankietowanych chętnie by świętowało w wersji rozbudowanej, ale z racji skromnych możliwości finansowych będą musieli raczej polegać na własnej kreatywności i stworzyć kostium własnoręcznie.

Analitycy internetowi spodziewają się także znaczącego przeciążenia serwerów wszelkich serwisów społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Pinterest czy Instagram. Miliony użytkowników będą z pewnością chciały się podzielić ze światem zdjęciem swojego stroju.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Amerykańscy handlowcy są mistrzami w kreowaniu zwyczajów, przekładających się na wzrost zakupów. Ich kluczowymi osiągnięciami są walentynki i przypadające 31 października Halloween. Choć zwyczaj kultywowany jest głównie w krajach anglosaskich oraz uwielbiającej wszystko co zachodnie Japonii, to przybywa także fanów tego święta w Polsce, którzy także chętnie wydają na ten cel pieniądze.

Dynia dla każdego

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji