Reklama

PKP zamyka dworzec w Szczecinie

W Szczecinie zacznie działać kolejowa prowizorka. PKP zaczyna przebudowę dworca kolejowego, który od soboty będzie zamknięty dla pasażerów. W zamian zacznie działać dworzec tymczasowy, ulokowany w budynku przy ulicy Kolumba 86. Inwestycja ma być zakończona w końcu przyszłego roku.

Publikacja: 20.11.2014 14:55

PKP zamyka dworzec w Szczecinie

Foto: Fotorzepa, Darek Gorajski DG Darek Gorajski

PKP zamyka dworzec kolejowy w Szczecinie

W Szczecinie zacznie działać kolejowa prowizorka. PKP zaczyna przebudowę dworca kolejowego, który od soboty będzie zamknięty dla pasażerów. W zamian zacznie działać dworzec tymczasowy, ulokowany w budynku przy ulicy Kolumba 86. Inwestycja ma być zakończona w końcu przyszłego roku.

Tymczasowy dworzec wyposażony został we wszystkie funkcje niezbędne do obsługi pasażerów. Do dyspozycji podróżnych ma być 7 okienek kasowych: 5 dla kupujących bilety na pociągi Intercity i 2 na Przewozy Regionalne. Będą także 2 biletomaty. W budynku przygotowano poczekalnię, a w obrębie tego samego obiektu działają lokale gastronomiczne, kantory, sklep spożywczy, punkt informacji turystycznej.

Modernizacja dworca Szczecin Główny to jeden z największych projektów realizowanych obecnie przez PKP – twierdzi Wojciech Rokicki, wicedyrektor Departamentu Inwestycji w spółce. Inwestycja ma być współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec zostanie gruntownie przebudowany. Wyburzona zostanie część obecnego budynku, a w jej miejscu powstanie nowy dwukondygnacyjny obiekt. Całkowita przebudowa czeka również pozostałą część dworca. Po zakończeniu prac będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się.

Reklama
Reklama

Kolej na przebudowę i modernizację dworców chce wydać w sumie około miliarda złotych. W tym roku PKP buduje i przebudowuje w sumie 43 obiekty, a wszystkie tegoroczne inwestycje dworcowe będą warte 225 mln zł. . To o połowę więcej niż przeznaczyła PKP na takie przedsięwzięcia w roku ubiegłym. Prace nabrały tempa, bo jeszcze na początku dekady liczba modernizowanych obiektów była skąpa. W 2010 roku modernizacji poddano tylko jeden dworzec – w Tarnowie. PKP wydała na niego 36,5 mld złotych. W rok później prace prowadzono już na 13 dworcach. Największe przyspieszenie przyniosło Euro 2012, gdy kończono modernizację 29 dworców, w tym Centralnego w Warszawie i Głównego we Wrocławiu.

Część obecnych dworców wymagających remontów w mniejszych miastach zostanie zastąpiona tzw. dworcami systemowymi, o niskich kosztach eksploatacji. Przykładowo, oświetlenie ma być zasilane poprzez instalacje fotowoltaiczne lub solarno-fotowoltaiczne, które będą jednocześnie podgrzewać wodę. Tam, gdzie będzie dużo zieli zakłada się odzyskiwanie wody deszczowej do nawadniania. Również wentylacja mechaniczna będzie zaprojektowana celem odzyskiwania ciepła. Projekty będą w znacznym stopniu ujednolicone, sama budowa – dzięki prostej konstrukcji - znacznie krótsza. Dworce systemowe mają bowiem składać się z trzech zasadniczych modułów: dworcowego, miejskiego i wiaty parkingowej lub rowerowej. Będą to odrębne bryły, ale połączone wspólnym zadaszeniem. Takie dworce, przyjazne dla środowiska, zostaną także odpowiednio wkomponowane w otoczenie.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama