LOT potrzebuje mniej

Polski przewoźnik w większości sam sfinansuje dokończenie restrukturyzacji. Zysk LOT-u nie starczy jednak, na pokrycie wszystkich kosztów.

Publikacja: 16.12.2014 20:25

LOT weźmie tylko jedną trzecią drugiej transzy pomocy publicznej - 127 mln złotych.

LOT weźmie tylko jedną trzecią drugiej transzy pomocy publicznej - 127 mln złotych.

Foto: Bloomberg

Dlatego linia nie wykorzysta całej kwoty z drugiej transzy pomocy publicznej. A druga transza wyniesie nie 381 mln złotych, na jakie zgodziła się Komisja Europejska, ale jedną trzecią — 127 mln. Pomoc zostanie udzielona w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki, czyli objęcia przez skarb państwa nowej emisji akcji.

Taka decyzja zarządu LOT-u cieszy MSP.

- Wypłacenie drugiej transzy pomocy publicznej w kwocie znacząco niższej niż to było początkowo planowane pozwoli dokończyć restrukturyzację, która ma na celu trwałe przywrócenie rentowności spółki. Oczekujemy, że LOT zakończy działania restrukturyzacyjne do końca przyszłego roku oraz że w 2015 r. przedstawi MSP plan rozwoju zaopiniowany przez radę nadzorczą - powiedział „Rzeczpospolitej" Rafał Baniak odpowiadający w MSP za LOT.

Przy tym linia sięgnie po te pieniądze 16 miesięcy później, niż zakładano w planie restrukturyzacji.

— Obiecywałem, że zrobimy wszystko, żeby druga transza była jak najmniejsza i żeby ją wziąć jak najpóźniej. Ale i tak nie jestem dumny, że LOT kiedykolwiek otrzymał pomoc publiczną — powiedział „Rzeczpospolitej" Sebastian Mikosz, prezes LOT-u. - Nasze wyniki pokazują, że spółka potrafi się zmienić i wypracować zysk - dodał.

W tym planie zakładano również, że na koniec 2014 roku linia wypracuje 70 mln zysku z działalności operacyjnej, czyli z latania.

— Znam na razie wyniki po 11 miesiącach i z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że osiągniemy zakładane 70 mln złotych. A najprawdopodobniej zamkniemy 2014 rok nieco lepszym wynikiem. Ta poprawa jest wypracowana przez spółkę i nie ma związku np z niższymi cenami paliwa — powiedział Sebastian Mikosz „Rzeczpospolitej" w Delhi podczas dorocznego spotkania prezesów sojuszu Star Alliance, do którego należy LOT.

Koszty restrukturyzacji pozostają bez zmian i wyniosą 381 mln złotych. Natomiast różnicę - 254 mln złotych spółka pokryje z własnych środków. Pieniądze pójdą przede wszystkim na usprawnienie kanałów sprzedaży, głównie w sieci, a także wyjście z nierentownych umów oraz dokończenie remontów i zwrot właścicielom części embraerów.

LOT wystąpił o pomoc publiczną w grudniu 2012 roku - łącznie o 200 mln euro - według ówczesnego kursu 804 mln złotych. Pierwsza transza 400 mln złotych została przelana na konto linii jeszcze w grudniu 2012 r. i została przeznaczona na uregulowanie zaległych płatności. W maju 2013 KE zaakceptowała tę wypłatę jako pożyczkę na ratowanie spółki.

Do kłopotów spółki dołożyła się jeszcze awaria dreamlinerów, które były uziemione przez ponad 3 miesiące. Doszło także do zmian personalnych. Stanowisko prezesa jeszcze w grudniu 2012 stracił Marcin Piróg, a w lutym 2012 w konkursie ponownie został wybrany Sebastian Mikosz.

W czerwcu 2013 LOT złożył w Brukseli plan restrukturyzacji, w listopadzie tego samego roku KE zaczęła dokładnie badanie dokumentów. Zgoda na pomoc publiczną podjęta na podstawie planu restrukturyzacji została udzielona ostatecznie 29 lipca 2014, o kilka miesięcy wcześniej, niż jest to w praktyce KE.

Nie zmienia to faktu, że do końca przyszłego roku LOT nie może otwierać nowych połączeń i zwiększać oferowania.

Dlatego linia nie wykorzysta całej kwoty z drugiej transzy pomocy publicznej. A druga transza wyniesie nie 381 mln złotych, na jakie zgodziła się Komisja Europejska, ale jedną trzecią — 127 mln. Pomoc zostanie udzielona w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki, czyli objęcia przez skarb państwa nowej emisji akcji.

Taka decyzja zarządu LOT-u cieszy MSP.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?