Reklama

AgustaWestland i PZL Świdnik dostarczą helikoptery dla Rosnieftu.

Włoska korporacja zbrojeniowa Finmeccanica i koncern śmigłowcowy AgustaWestland, właściciel lotniczych zakładów PZL Świdnik, potwierdziły, że rosyjski gigant paliwowy Rosnieft, będzie w przyszłości głównym użytkownikiem helikopterów AW189, najnowszych konstrukcji włosko-brytyjskiej firmy.

Publikacja: 12.01.2015 13:59

Helikoptery AW189 dla rosyjskiego koncernu powstaną w Polsce

Helikoptery AW189 dla rosyjskiego koncernu powstaną w Polsce

Foto: Bloomberg

Bardzo zbliżoną konstrukcyjnie maszynę - AW149 - Włosi oferują w wartym 10 mld zł wojskowym przetargu w Polsce.

160 śmigieł dla Rosnieftu

W wyniku włosko- rosyjskiego porozumienia zawartego w ostatnich dniach stycznia minionego roku - do 2025 r. 160 śmigłowców AW189 zostanie zmontowanych przez podmoskiewską spółkę HeliVert - joint venture Finmeccanica-AgustaWestland i Russian Helicopters (spółka zależna Rostec). Na biznesowym przedsięwzięciu miałaby skorzystać należące do Włochów podlubelskie zakłady PZL Świdnik, które jako centrum doskonałości AgustaWestland w dziedzinie produkcji kompozytowych struktur lotniczych, są już w znaczącym stopniu zaangażowane w realizację programu AW189.

Jak zapewnia AgustaWestland porozumienie HeliVert z Rosnieft nie wpłynie na zmniejszenie zakresu prac realizowanych w Świdniku, a wręcz przeciwnie, przyczyni się do umocnienia ugruntowanej już pozycji PZL-Świdnik w koncernie oraz przyniesie korzyści przedsiębiorstwom tworzącym łańcuch dostawców świdnickiego zakładu, zaangażowanym w produkcję struktur AW189.

Widoczne podobieństwo

Eksperci i fachowe publikacje wskazują na konstrukcyjne podobieństwo śmigłowców AW189 – i oferowanych polskiej armii w przetargu na dostawy 70 maszyn wielozadaniowych, helikopterów AW149. PZL-Świdnik i Finmeccanica-AgustaWestland twierdzą, że podobieństwo jest tylko zewnętrzne. 8,3 tonowy AW189 jest cywilnym śmigłowcem nowej generacji w klasie super średniej, rozwiniętym aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu światowego rynku na śmigłowce realizujące misje dalekiego zasięgu. Został on zaprojektowany i scertyfikowany na zgodność z europejskimi, amerykańskimi i międzynarodowymi wymaganiami lotnictwa cywilnego – informuje koncern AW.

To właśnie wewnętrzne instalacje, dostosowane i certyfikowane zgodnie z wymaganiami lotnictwa wojskowego, stanową o odmienności AW149 od AW189 – zaznacza włoski producent w oświadczeniu przysłanym do „Rz". - Żadna z wojskowych funkcji, technologii czy sprzętu, które są wykorzystywane w śmigłowcu AW149, nie występują w AW189 –podkreśla. Zdaniem producenta śmigłowce AW189 mają być wykorzystywane do transportu pasażerskiego i przede wszystkim miałyby służyć do obsługi instalacji naftowych i inwestycji wydobywczych Rosnieftu, na szelfie arktycznym Federacji Rosyjskiej i terenie Wspólnoty Niepodległych Państw.

Reklama
Reklama

Zamówienia dla Świdnika

Przyszła montownia śmigłowców AW189 miałaby powstać w oparciu o istniejący zakład HeliVert , powołany już kilka lat temu w podmoskiewskim Tomilino do montażu śmigłowców AW139, mniejszych helikopterów AgustyWestland (kabiny do śmigłowców zaprojektowali konstruktorzy ze Świdnika). W zeszłym roku w rozkręcającej się montowni powstały już pierwsze „rosyjskie" maszyny AW139.

Rozwijające się rosyjsko – włoskie partnerstwo śmigłowcowe, bez wątpienia będzie miało wpływ na lotniczy biznes PZL Świdnik. Lubelskie zakłady rozpoczęły już montaż struktur średniego śmigłowca AW189, podkreślając iż oznacza to podnoszenie kompetencji firmy i zapowiedź przyspieszonego osiągania zdolności do produkcji militarnych maszyn AW149 – niezbędnej, w przypadku zdobycia wojskowych zamówień w Polsce.

Starcie gigantów

Helikopterowy przetarg, największy w wojsku od czasu zakupu myśliwców F 16 ma być rozstrzygnięty w połowie tego roku. 30 grudnia 2014 r finalne oferty konkursowe złożyli w MON oprócz PZL Świdnik/Agusta Westland, przedstawiciele najważniejszych zachodnich koncernów śmigłowcowych: konsorcjum „Program EC-725 Caracal-Polska" czyli Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o. o. Services oraz amerykańskie konsorcjum w składzie: Polskie Zakłady Lotnicze Mielec., Sikorsky Aircraft Corporations, Sikorsky International Operations Inc. Z zaproponowanym przez AgustaWestland w wojskowym przetargu, helikopterem AW149, rywalizują: EC 725 caracal, oferowany przez Airbus Helicopters i amerykański Black Hawk ( Sikorsky Aircraft) w wersji S70i.

Wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu, będzie produkował i serwisował helikoptery w kraju. Taki warunek sprzyja na razie AguścieWestland i PZL Mielec Sikorsky Aircraft. Obie spółki mają swoje zakłady w Polsce. Wojsko zaplanowało, że część śmigłowców wsparcia zamówi w specjalistycznych wersjach: bojowej - poszukiwawczo-ratowniczej i ratownictwa morskiego a także przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych. Pozostałe z 70 maszyn przewidziano w wersji transportowej.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama