Bardzo zbliżoną konstrukcyjnie maszynę - AW149 - Włosi oferują w wartym 10 mld zł wojskowym przetargu w Polsce.
160 śmigieł dla Rosnieftu
W wyniku włosko- rosyjskiego porozumienia zawartego w ostatnich dniach stycznia minionego roku - do 2025 r. 160 śmigłowców AW189 zostanie zmontowanych przez podmoskiewską spółkę HeliVert - joint venture Finmeccanica-AgustaWestland i Russian Helicopters (spółka zależna Rostec). Na biznesowym przedsięwzięciu miałaby skorzystać należące do Włochów podlubelskie zakłady PZL Świdnik, które jako centrum doskonałości AgustaWestland w dziedzinie produkcji kompozytowych struktur lotniczych, są już w znaczącym stopniu zaangażowane w realizację programu AW189.
Jak zapewnia AgustaWestland porozumienie HeliVert z Rosnieft nie wpłynie na zmniejszenie zakresu prac realizowanych w Świdniku, a wręcz przeciwnie, przyczyni się do umocnienia ugruntowanej już pozycji PZL-Świdnik w koncernie oraz przyniesie korzyści przedsiębiorstwom tworzącym łańcuch dostawców świdnickiego zakładu, zaangażowanym w produkcję struktur AW189.
Widoczne podobieństwo
Eksperci i fachowe publikacje wskazują na konstrukcyjne podobieństwo śmigłowców AW189 – i oferowanych polskiej armii w przetargu na dostawy 70 maszyn wielozadaniowych, helikopterów AW149. PZL-Świdnik i Finmeccanica-AgustaWestland twierdzą, że podobieństwo jest tylko zewnętrzne. 8,3 tonowy AW189 jest cywilnym śmigłowcem nowej generacji w klasie super średniej, rozwiniętym aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu światowego rynku na śmigłowce realizujące misje dalekiego zasięgu. Został on zaprojektowany i scertyfikowany na zgodność z europejskimi, amerykańskimi i międzynarodowymi wymaganiami lotnictwa cywilnego – informuje koncern AW.
To właśnie wewnętrzne instalacje, dostosowane i certyfikowane zgodnie z wymaganiami lotnictwa wojskowego, stanową o odmienności AW149 od AW189 – zaznacza włoski producent w oświadczeniu przysłanym do „Rz". - Żadna z wojskowych funkcji, technologii czy sprzętu, które są wykorzystywane w śmigłowcu AW149, nie występują w AW189 –podkreśla. Zdaniem producenta śmigłowce AW189 mają być wykorzystywane do transportu pasażerskiego i przede wszystkim miałyby służyć do obsługi instalacji naftowych i inwestycji wydobywczych Rosnieftu, na szelfie arktycznym Federacji Rosyjskiej i terenie Wspólnoty Niepodległych Państw.