Państwowy operator zakłada, że w latach 2015-2020 głównym obszarem wzrostu będą paczki, przesyłki kurierskie i sektor e-commerce. Poczta Polska (PP) chce osiągnąć z tego 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. – Nowa strategia ma umożliwić spółce skuteczną realizację funkcji operatora wyznaczonego po pozytywnym rozstrzygnięciu konkursu prowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, a w perspektywie zwiększyć wartość grupy przed debiutem giełdowym – zapowiadają w PP.

Spółka na giełdę mogłaby trafić w przyszłym roku. Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, tłumaczy nam, że prace nad upublicznieniem Poczty mogą się zacząć po rozstrzygnięciu konkursu na operatora wyznaczonego. Nie wyklucza on również, że na parkiet trafi spółka zależna – Bank Pocztowy.

Poczta Polska dzięki nowej strategii chce być w pierwszej trójce największych operatorów paczkowych w Polsce. Ma to pozwolić na dwukrotny wzrost sprzedaży, która przekroczy 1, 5 mld zł. – Motorem wzrostu będą usługi paczkowe. Zamierzamy też oferować wszystkie usługi konieczne do prowadzenia e-działalności. Chcemy jak najlepiej obsługiwać rynek tradycyjnych listów, które wciąż stanowią większość naszych przychodów - mówi Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. Spółka stawia na wiele sposobów dostępu klienta do usług. Oznacza to, że będą oni mieli swobodę wyboru najwygodniejszej dla siebie formy dostępu do oferty m.in. dzięki planowanym inwestycjom w urządzenia samoobsługowe, których tysiąc Poczta udostępni w ciągu najbliższych pięciu lat. Spółka umożliwi klientom dostęp do jej usług paczkowych dzięki 10 tys. punktów odbioru paczek (będą to placówki pocztowe oraz lokale  partnerów PP).

Strategia PP zakłada, że do 2020 r. przychody z usług paczkowych, logistycznych i e-commerce zrównają się z przychodami z tradycyjnego rynku listów. – Do 2020 r. chcemy być największym w kraju integratorem usług paczkowo-kurierskich, komunikacji tradycyjnej i elektronicznej, usług finansowych i e-government – zapowiadają w spółce.

Resort administracji przekonuje, że po upublicznieniu Skarb Państwa pozostanie większościowym udziałowcem operatora. Firma ma zostać wpisana na listę spółek strategicznych.

Zgodnie ze strategią Poczty Polskiej wskaźnik rentowności z kapitałów własnych wyniesie powyżej 10 proc. Program oszczędnościowy zakłada obniżenie kosztów o 1, 5 mld zł. Do 2019 roku PP chce przeznaczyć ponad 1,5 mld zł na sfinansowanie planu inwestycyjnego.