W sumie do położenia jest ok. 12,5 km nawierzchni na 4,2 km odcinku dworca i tunelu. Odpowiedzialna za montaż firma Tines stosuje tę samą technologię, co na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra.

- Jej zaletą jest wytrzymałość, a także ograniczenie prac utrzymaniowych do minimum, co ogranicza koszty przyszłej eksploatacji. W Europie Zachodniej rozwiązania te stosowane są już od 30 – podkreśla prezes Tines, Tomasz Szuba.

Budynek dworca będzie złożony z trzech poziomów. Na parterze znajdzie się 8 przystanków autobusowych i dworzec tramwajowy z 4 peronami. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi oraz pomieszczeniami biurowymi. Dla pasażerów powstanie tutaj wielostanowiskowy przystanek autobusów międzymiastowych. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod powierzchnią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami oraz 960 miejsc parkingowych. Wszystkie trzy budynki zostaną przykryte 10 tysiącami paneli, z których część jest wykonana ze szkła. Trwają już prace wykończeniowe, jak tynkowanie i montaż okładzin, a także instalacyjne.

Po zakończeniu robót w końcu tego roku rozpoczną się testy i próby eksploatacyjne. Ich wyniki zadecydują o terminie uruchomienia regularnych połączeń. Przewiduje się, że przez nowy dworzec będzie się przewijać kilkadziesiąt tysięcy pasażerów dziennie. Jadące stamtąd pociągi do Warszawy pokonają trasę w czasie nie dłuższym niż 70 minut.

Przebudowany dworzec w przyszłości będzie mógł stać się częścią linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi, prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. Po utworzeniu układu podziemnych tuneli łączącego dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską, w przyszłości będzie możliwe powstanie ciągłej linii dla kolei dużych prędkości. Taka linia kolejowa zwana „Y" (Warszawa - Łódź - Poznań, Warszawa - Łódź - Wrocław) nadałaby węzłowi Łódź Fabryczna charakter międzynarodowy. Dzięki temu skróceniu ulegnie podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania oraz dalej do Pragi i Berlina. Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa inwestycja kolejowa w Europie. Będzie to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu. Cała inwestycja jest warta przeszło 1,75 miliarda złotych. Część kosztów pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.