Prognoza Honda Motor wgląda szczególnie słabo, bo trzeci w Japonii producent pojazdów ogłosił już bilans właśnie zakończonego roku finansowego, który jest gorszy od zapowiedzi, bo problemy z jakością opóźniły prace projektowe, zwiększyły koszty i wpłynęły ujemnie na sprzedaż.
W minionym roku Honda zmniejszyła zysk netto o 8,9 proc. do 522,7 mld jenów (4,4 mld dolarów), operacyjny o 13 proc. do 651,67 mld i zwiększyła obroty o 6,8 proc. do 12,6 bln jenów. Spadek zysku wynikał z kosztów na utrzymanie jakości i częściowo ze zmniejszenia sprzedaży w USA i Japonii - wyjaśnił wiceprezes Tetsuo Iwamura.
Honda zanotowała spadek sprzedaży w Stanach, na swym największym rynku, z powodu starzejącej się gamy modeli i potanienia paliw płynnych, co zwiększyło popyt na duże pojazdy sportowo-użytkowe i pełnowymiarowe furgonetki. W marcu jej udział na tym rynku zmalał do 8,2 proc,. a w całym 2014 r. o 9,3 proc. Japońska firma jest najlepsza w segmencie samochodów osobowych.
Wiceprezes wyjaśnił, że spór pracowniczy w portach zachodniego wybrzeża USA i mniejsze od zakładanego tempo produkcji w nowym zakładzie w Meksyku, mające zapewnić jakość, wpłynęły na gorszy wynik IV kwartału w Stanach. Honda odroczyła w minionym roku premiery nowych modeli po 5 akcjach naprawczych w ciągu jednego roku nowych hybryd Fit. Problemy z jakością dotyczyły też wymiany w milionach pojazdów generatorów gazu w poduszkach powietrznych Takaty.
- To nic dobrego, ale zamierzamy poprawić się nowymi modelami w drugiej połowie roku finansowego - stwierdził Iwamura i wskazał na przerobione wersje Pilota, Civica, CR-V, Odyssey i HR-V. Honda będzie starać się pobudzać sprzedaż utrzymując zachęty po ok. 1500 dolarów na pojazd. Niektóre koncerny z Detroit wydają na to ponad dwa przy więcej - dodał.