Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowa firma analityczka JMK, przewoźnicy kupili od stycznia 1022 nowe autobusy, poprawiając ubiegłoroczny wynik o 159 sztuk. Co prawda, lipiec okazał się słabszy – zakupy nieznacznie przekroczyły 90 sztuk i okazały się słabsze od ubiegłorocznych o blisko połowę. Było to jednak efektem wysokiej bazy: w lipcu ubiegłego roku prywatny przewoźnik w Krakowie odebrał miejskie autobusy od AMZ Kutno i Mercedesa, a w połączeniach międzymiastowych pojawiła się pierwsza dostawa autokarów Plaxton. Z drugiej strony, PZPM i JMK podkreślają, że tegoroczne lipcowe dostawy były i tak o przeszło jedna trzecia wyższe niż w latach 2012-2013.

Motorem napędowym polskiego rynku autobusowego jest kategoria Mini. Tylko od stycznia do maja ich sprzedaż wzrosła w ujęciu rocznym o 43 proc. do 300 sztuk. Natomiast po siedmiu miesiącach zwiększyła się do 409 pojazdów.

- To segment z ogromnym potencjałem. Kupującymi są w dużym stopniu prywatni przedsiębiorcy, dla których taki autobus jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym - twierdzi szef JMK, Aleksander Kierecki. Atutem tego rodzaju pojazdów jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych" rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego. Część zakupów jest wspierana przez PFRON, dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Liderem tego segmentu jest Mercedes-Benz, który osiągnął imponujący, 77-procentowy udział w rynku.

Od stycznia w sporym tempie przyrasta liczba wprowadzanych na trasy autobusów turystycznych. Choć w lipcu rejestracje autokarów wyniosły tylko 10 sztuk, to w ciągu siedmiu miesięcy przybyło 235 tego rodzaju pojazdów, o blisko jedna czwartą więcej niż w okresie styczeń-lipiec ubiegłego roku. Sporym, 12-procentowym wzrostem sprzedaży cieszy się segment autobusów miejskich. W lipcu dostawy objęły głównie przewoźników we Wrocławiu, Łomiankach oraz prywatne firmy przewozowe na Śląsku. Od stycznia najwięcej nowych pojazdów miejskich trafiło do Wrocławia, następnie do Warszawy. W tym segmencie liderem jest krajowy producent z Bolechowa pod Poznaniem – firma Solaris.

Z kolei jedyna kategorią, która w tym roku cieszy się mniejszą popularnością niż w ubiegłym są autobusy międzymiastowe – zarejestrowano 66 sztuk, o 7 proc. mniej niż przed rokiem.