Komisarz Bieńkowska domaga się, by Europejczycy otrzymali takie same kompensaty jak Amerykanie

Komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska zwróciła się pismem do prezesa Volkswagena o dokładne informacje o samochodach, które dotyczy skandal z emisjami spalin i domaga się, by Europejczycy otrzymali takie same kompensaty jak Amerykanie

Aktualizacja: 20.01.2016 17:20 Publikacja: 20.01.2016 16:34

Komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska domaga się, by Europejczycy otrzymali takie same kompensa

Komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska domaga się, by Europejczycy otrzymali takie same kompensaty jak Amerykanie

Foto: AFP

W piśmie z 15 stycznia pani komisarz zwraca się do Matthiasa Muellera o dokładne liczby takich samochodów w poszczególnych krajach i o szczegóły techniczne działań korygujących. E.Bieńkowska chce otrzymać informacje o akcjach przywoławczych w każdym kraju Unio i wyjaśnienia prawdopodobnych skutków emisji tlenków azotu.

W najbliższy czwartek ma dojść do spotkania pani komisarz z Muellerem w Brukseli.

Zobowiązania finansowe grupy VW wyglądały na znacznie większe w Stanach, gdzie Agencja Ochrony Środowiska ma większe od Komisji Europejskiej uprawnienia w nakładaniu kar. Filia VW w Ameryce obiecała dobrowolnie rekompensaty kilkudziesięciu tysiącom właścicieli pojazdów VW. Komisja żąda w piśmie do prezesa porównywalnego odszkodowania dla europejskich konsumentów

"Zwracam się do pana o zmianę stanowiska wobec kompensaty i zastanowienie się nad sposobami zaoferowania jej także europejskim konsumentom. Kwestia kompensaty wykracza poza równice systemu prawnego w USA i w Unii, odgrywa zasadniczą rolę w uznawaniu VW za odpowiedzialną i godna zaufania firmę" - stwierdziła w piśmie.

Komisja chce również znać, jakie skutki może powodować tlenek azotu, bo dąży do rozwiązania problemu z krajami członkowskimi przekraczającymi oficjalny limit tego gazu mogącego wywołać raka płuc i przedwczesną śmierć.

Bruksela dowiedzieć się ,co VW robi w ramach akcji przywoławczych w 28 krajach Unii, jak będzie je koordynować z konsumentami.

Wymiana korespondencji miedzy Brukselą i Wolfsburgiem trwała od czasu ujawnienia skandalu z emisjami we wrześniu. VW często zwracał się do Komisji o więcej czasu.

Ostrzejsze przepisy

Komisja pracuje nad zaostrzeniem unijnych przepisów, zapobiegających powtórzeniu się takiego skandalu. Pod koniec stycznia ma ogłosić propozycje dające jej uprawnienia do ogłaszania akcji przywoławczych pojazdów naruszających unijne normy emisji spalin i karania odpowiedzialnych. Do tej pory takie uprawnienia miały tylko kraje UEi. Np. w Niemczech ogłasza to urząd motoryzacji, który dopuszcza pojazdy do rynku.

Wielu eurodeputowanych wskazuje na konflikt interesów i popiera plany Komisji stworzenia bardziej niezależnego systemu. Przewidują jednak zdecydowany opór niektórych krajów, swych kolegów i firm samochodowych i obawiają się złagodzenia projektu ustawy w długim procesie ustawodawczym.

Rabaty w Niemczech?

VW może oferować klientom w Niemczech rabaty przy kupnie nowych samochodów, o ile zwrócą mu pojazdy związane ze skandalem z emisjami - podgala agencja DPA. Takie specjalne oferty mogą dotyczyć posiadaczy aut z dieslami 1,6 l, które wymagają kosztownego unowocześnienia oprogramowania. Oferta będzie ważna tylko w Niemczech, gdzie sprzedano 2,4 mln samochodów z wadliwym oprogramowaniem.

Po skandalu VW zmniejszył plany inwestycyjne marki VW, przyspieszył cięcie kosztów,zawiesił ponad 10 szefów, w tym kilku ważnych inżynierów. Wśród zawieszonych jest Hanno Jelden, szef działu elektroniki układów napędu o 22-letnim stażu w firmie. Według "Manager Magazin", VW chce zawiesić awanse w dziale VW i zamierza wykorzystać maksymalna liczbę podzespołów w Golfie następnej generacji, aby zaoszczędzić kilkaset milionów euro.

Spekulacje o prezesie bezpodstawne

Prezes Matthias Mueller ma poparcie najważniejszych członków rady nadzorczej - oświadczył rzecznik grupy i odrzucie pogłoski, że to poparcie maleje z powodu sposobu rozwiązywania kryzysu ze spalinami w Stanach.

- Pozycja Muellera nigdy nie podlegała dyskusji. Wszelkie odmienne spekulacje są bezpodstawne i zdecydowanej odrzucane - oświadczył na pytania Reutera.

Śledztwo ws. emisji prowadzone przez amerykańską kancelarię Jones Day doprowadziło do dalszego znacznego postępu w ostatnich tygodniach i VW powinien być w stanie przedstawić istotny raport w tej sprawie na dorocznym WZA 21 kwietnia - poinformował.

Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA