W piśmie z 15 stycznia pani komisarz zwraca się do Matthiasa Muellera o dokładne liczby takich samochodów w poszczególnych krajach i o szczegóły techniczne działań korygujących. E.Bieńkowska chce otrzymać informacje o akcjach przywoławczych w każdym kraju Unio i wyjaśnienia prawdopodobnych skutków emisji tlenków azotu.
W najbliższy czwartek ma dojść do spotkania pani komisarz z Muellerem w Brukseli.
Zobowiązania finansowe grupy VW wyglądały na znacznie większe w Stanach, gdzie Agencja Ochrony Środowiska ma większe od Komisji Europejskiej uprawnienia w nakładaniu kar. Filia VW w Ameryce obiecała dobrowolnie rekompensaty kilkudziesięciu tysiącom właścicieli pojazdów VW. Komisja żąda w piśmie do prezesa porównywalnego odszkodowania dla europejskich konsumentów
"Zwracam się do pana o zmianę stanowiska wobec kompensaty i zastanowienie się nad sposobami zaoferowania jej także europejskim konsumentom. Kwestia kompensaty wykracza poza równice systemu prawnego w USA i w Unii, odgrywa zasadniczą rolę w uznawaniu VW za odpowiedzialną i godna zaufania firmę" - stwierdziła w piśmie.
Komisja chce również znać, jakie skutki może powodować tlenek azotu, bo dąży do rozwiązania problemu z krajami członkowskimi przekraczającymi oficjalny limit tego gazu mogącego wywołać raka płuc i przedwczesną śmierć.