Reklama

Grycan najbardziej znaną rodzinną marką

Pierwszą piątkę najbardziej popularnych w Polsce firm rodzinnych zdominowali producenci lodów.

Publikacja: 01.12.2020 21:00

Grycan najbardziej znaną rodzinną marką

Foto: FOtorzepa, Radek Pasterski

Co siódmy Polak na pytanie o firmy rodzinne wymienia markę Grycan, a co czternasty – Koral. Pierwsza z nich otwiera, a druga zamyka pierwszą piątkę najbardziej znanych familijnych biznesów w rankingu opracowanym przez Fundację Firmy Rodzinne.(FFR). Ranking, w którym znalazły się 32 firmy mające rozpoznawane przez Polaków marki, powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad tysiąca osób.

Czytaj także: Pandemiczna wiosna w lodówkach

57 proc. z nich wskazało, że rodzinny charakter firmy to dodatkowa zachęta do zakupu jej produktów i usług, przy czym dla prawie co piątej osoby – zdecydowana zachęta. Coraz więcej polskich przedsiębiorców jest świadomych tego atutu na tyle, że podkreślają rodzinność biznesu w komunikacji marketingowej; już prawie tysiąc firm promuje się pod wspólnym parasolowym logo – drzewka firmy rodzinnej, bezpłatnie udostępnianym przez FFR. Jak wynika z analizy eksperta FFR Konrada Bugiery, w ścisłej czołówce familijnych biznesów, które swoją rodzinną tradycję podkreślają bardzo szeroko (niemal we wszystkich kanałach komunikacji z rynkiem), są znani producenci lodów, Grycan i Koral.

– Markę Grycan – Lody od pokoleń założyliśmy i budujemy wspólnie z żoną i córkami. Życie firmowe przenika się z rodzinnym na każdym kroku. Zatem, oczywiście, rodzinność jest dla nas sprawą niezwykle ważną i podkreślamy ją nieustannie w naszych działaniach – mówi „Rzeczpospolitej" Zbigniew Grycan, właściciel marki Grycan – Lody od pokoleń. Według niego rodzinność firmy z pewnością przekłada się na jej sukces. – Dla Polaków wartości rodzinne są niezwykle ważne, również podczas dokonywania wyborów konsumenckich. Świadomość, że za produktem stoją autentyczni ludzie, z krwi i kości, którzy sygnują własnym nazwiskiem jakość i smak danego wyrobu, daje poczucie pewności i zaufania – twierdzi Grycan.

Reklama
Reklama

Konrad Bugiera zwraca uwagę, że to rodzinne firmy spożywcze najwięcej mówią o swojej rodzinności. Tym bardziej że rodzinność jest łączona z polskością, a ta dla większości Polaków jest jednym z najważniejszych kryteriów wyboru przy zakupach żywności. Jednak z analizy FFR wynika, że familijny charakter biznesu jest też atutem dla firm z branży budowlanej, w tym dla Fakro. Czołowy polski producent okien dachowych bardzo mocno podkreśla swoją rodzinność na firmowej stronie internetowej.

Jak przypomina Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes FFR, wcześniejsze badania fundacji dowodzą, że co trzeci Polak byłby skłonny zapłacić za produkty rodzinnych firm nieco więcej – najczęściej ta premia wynosi ok. 5–10 proc. – Te 5–10 proc. marży jest czymś, o co walczy każdy mały przedsiębiorca – zaznacza Gierczak-Grupińska. Jednak wśród 32 najbardziej znanych rodzinnych marek dominują duże firmy; wiceliderem zestawienia jest meblowy potentat Black Red White, w pierwszej piątce zaś znalazły się też Solaris i Komputronik.

Wysokie miejsce Solarisa potwierdza siłę tożsamości znanych rodzinnych marek, z której korzystają także firmy, które po zmianach właścicielskich utraciły już familijny charakter. Wśród 32 marek w rankingu FFR już sześć nie jest formalnie rodzinnym biznesem. O ile w przypadku Solarisa zmiany miały miejsce niedawno, bo przed dwoma laty, o tyle wysokie szóste miejsce w rankingu FFR zajęła marka Wedel, która rodzinnym biznesem przestała być w 1949 r. Jednak nadal chętnie przypomina swe familijne korzenie.

– W analizowanych 32 firmach nie znaleźliśmy ani jednego przypadku, w którym nowi właściciele w jakikolwiek sposób odcinali się od wcześniejszej historii marki – zaznacza Konrad Bugiera.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama