Plast-Box poprawił wynik i zwiększył zysk

Producent opakowań z tworzyw sztucznych zwiększył w ubiegłym roku zysk, ale przychody nieznacznie zmalały. Nadal pracuje nad ofertą i zwiększeniem sprzedaży eksportowej.

Publikacja: 21.03.2016 11:26

Plast-Box miał w 2015 r. 9,15 mln zł skonsolidowanego zysku netto, o 240 proc. więcej niż w 2014 r. (to efekt m.in. rewaluacji wartości aktywów trwałych na Ukrainie, mającej charakter niepieniężny, co podbiło wynik o 2,3 mln zł). Skonsolidowane przychody zmalały o 4 proc., do 140 mln zł, a EBITDA o 3,2 proc., do 20,4 mln zł. Rentowność EBITDA wyniosła 14,5 proc.

- Znaczny wzrost zysku grupy kapitałowej i wysoki poziom rentowności EBITDA w 2015 roku to duży sukces, zwłaszcza po wielu miesiącach wysokich cen surowca, czy dewaluacji kursu hrywny na Ukrainie, gdzie prowadzimy część naszych interesów – komentuje Grzegorz Pawlak, prezes Plast-Boksu.

Stabilizowanie się sytuacji na Ukrainie sprzyjało w 2015 roku poprawie wyników spółki Plast-Box Ukraina, która przyniosła 20 proc. przychodów grupy, i może pochwalić się wyrażonym w hrywnach 12,8-proc. wzrostem sprzedaży, 8,4-proc. wzrostem wartości EBITDA oraz wzrostem zysku netto do 7,1 mln UAH ze straty 4 mln UAH w 2014 roku.

- Sytuacja ekonomiczna na Ukrainie poprawia się, kierunek zmian jest pozytywny, co dobrze wpływa na obecne wyniki i perspektywy naszej spółki córki zlokalizowanej w Czernihowie. Jest to nowoczesna fabryka, którą chcemy z wieloletnią perspektywą wykorzystywać dla rozwoju grupy Plast-Box – mówi Krzysztof Pióro, wiceprezes Plast-Bosku.

Spółka matka grupy kapitałowej Plast-Box zlokalizowana w Słupsku, przy przychodach wynoszących 121,7 mln zł, poprawiła zysk brutto na sprzedaży o 13,7 proc. oraz EBITDA o 17,3 proc. Zysk netto urósł o 39 proc., do 5,2 mln zł.

Grupa systematycznie zwiększa eksport do krajów Unii Europejskiej. Sprzedaż eksportowa na rynki unijne po 12 miesiącach 2015 roku wzrosła o 11 proc., do 50,0 mln zł i stanowiła 35,7 proc. udziału w przychodach grupy. Plast-Box dostarcza swoje produkty do zdecydowanej większości krajów europejskich, a eksport stanowi blisko 56,6 proc. całkowitej sprzedaży. W 2015 roku wzrosła także sprzedaż krajowa o 9,5 proc. do poziomu 60,9 mln zł. Z powodów makroekonomicznych zmniejszyła się o 38 proc., do 28 mln zł, sprzedaż w kierunku wschodnim.

Główną pozycję asortymentową firmy stanowią zamykane wiadra plastikowe, oferowane do renomowanych producentów w branżach spożywczej, chemicznej i budowlanej, których sprzedaż w 2015 roku zwiększyła się do 113 mln zł, tj. o 2,2 proc (stanowi to 80 proc. przychodów grupy).

- Stale pracujemy nad poszerzaniem i wzmacnianiem oferty produktowej Plast-Boksu. Aktywnie pozyskujemy nowych klientów, walczymy o nowe rynki. Jak pokazał miniony rok zwiększamy efektywność naszej organizacji produkcyjnej, a na najbliższe lata planujemy duże inwestycje w maszyny. Nasze działania porządkuje strategia na lata 2016-2021. Myśląc o interesie akcjonariuszy zamierzamy co roku rekomendować wypłatę dywidendy - dodaje Pawlak. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, zarząd rekomenduje wlanemu zgromadzeniu wypłatę 0,09 zł na akcję.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni