Briju rozczarowało

Jubilerska firma w IV kwartale zanotowała gorsze wyniki niż przed rokiem. W całym roku rezultaty wyglądają znacznie lepiej.

Publikacja: 21.03.2016 13:23

W IV kwartale 2015 r. Briju zwiększyło przychody o 37 proc., do 162 mln zł, ale spadek marży handlowej o 1,6 pkt przyczynił się do zmniejszenia zysku operacyjnego o 19 proc., do 4,4 mln zł. Zysk netto spadł o 15 proc., do 3,9 mln zł.

Spadek zysków

- Zaprezentowane rezultaty w samym kwartale odbieramy negatywnie, gdyż były one gorsze od naszych szacunków jak również w ujęciu rok do roku – ocenia Marcin Stebakow, dyrektor działu analiz w DM BPS.

W całym roku sytuacja wyglądała znacznie lepiej, gdyż przychody wzrosły o 44 proc., do 567 mln zł, w podobnym tempie rósł zysk netto i wyniósł 17,8 mln zł. - Patrząc w ujęciu segmentowym to zdecydowanie zawiodła część jubilerska, gdyż osiągnęła niższe od naszych szacunków wartość. Przychody były niższe o 3,7 mln zł, marża o 4,9 pkt, przez co spółka zaksięgowała 0,43 mln zł straty operacyjnej vs 2,2 mln zł zysku jakie szacowaliśmy. Przez co w całym roku szacowaliśmy iż zysk nowego segmentu wyniesie 1,6 mln zł podczas gdy rzeczywiście wyniósł -1,1 mln zł – wskazuje Stebakow. Przychody segmentu jubilerskiego wzrosły 80 proc., do 26,6 mln zł.

W segmencie surowców grupa osiągnęła 540,5 mln zł przychodów, o 43 proc. więcej niż rok temu. Stebakow wskazuje, że w tej części wyniki na poziomie marży i zysku operacyjnego różniły się o +/- 0,7 mln zł od jego szacunków przy wyższych przychodach.

Jak tłumaczy firma na wynik segmentu jubilerskiego negatywnie wpłynęły koszty związane z dynamicznym rozwojem sieci sprzedaży oraz intensyfikacją działań marketingowych. - Podobnej sytuacji nie będziemy obserwować już w tym roku, dzięki znacznie większej bazie sklepów pracujących cały rok. Jednocześnie już w ubiegłym roku obserwowaliśmy pozytywne efekty tych działań w postaci wzrostu sprzedaży w salonach oraz potwierdzonej badaniami większej rozpoznawalności marki. Co ważne efekty tych prac będą długofalowo oddziaływały na naszą działalność – mówi Przemysław Piotrowski, prezes Briju.

Dalszy rozwój

W 2015 r. spółka kontynuowała rozwój sieci sprzedaży wyrobów jubilerskich. W całym roku powstało 18 sklepów, z tego w samym IV kwartale sieć powiększyła się o 9 nowych lokalizacji i na koniec roku liczyła 30 salonów. W ubiegłym roku sklepy Briju zostały otwarte salony w m.in. Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławie, Bydgoszczy i Płocku.

W tym roku spółka będzie dalej poszerzać sieć sprzedaży. Na cały rok zaplanowane jest otwarcie 12-16 sklepów, a cała sieć będzie liczyć ok. 45 lokalizacji. Już w lutym i marcu zostały otwarte 3 nowe salony – w Poznaniu, Gliwicach i Głogowie, a szczyt nowych otwarć tradycyjnie przypadnie na przełom III i IV kwartału. Salony Briju w tym roku pojawią się jeszcze m.in. w Mielcu i Wrześni.

- Pracujemy nad ostatnimi umowami na nowe lokalizację. Mamy już podpisane umowy na większość planowanych do otwarcia w tym roku salonów. Mamy też pierwsze umowy na nowe salony na 2017 r. – dodaje Piotrowski. Zobowiązania finansowe grupy na koniec 2015 nie zmieniły się znacząco i wynoszą 31,3 mln zł. Tym samym DN/EBITDA wyniósł 1,15x vs 0,8x rok wcześniej.

W 2016 r. Briju skupia się na podnoszeniu efektywności działalności poprzez wprowadzenie nowych kolekcji i rozbudowę oferty w zakresie popularnych produktów, kontynuację działań marketingowych i wzmocnienie siły marki oraz działania reorganizacyjne i restrukturyzację kosztową. Od IV kwartału firma wprowadza docelową strukturę organizacyjną, a w tym roku prace będą skoncentrowane na wykorzystaniu efektu skali działalności, poprzez optymalizację kosztów w zakresie logistyki i wsparcia dla salonów.

Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont