#RZECZoBiznesie: Grażyna Piotrowska-Oliwa: Jaki powinien być dobry lider?

Jak wyglądają perspektywy rozwoju polskiego rynku usług telekomunikacyjnych? Czy na rynku jest miejsce dla większej ilości graczy?

Aktualizacja: 18.04.2016 11:48 Publikacja: 18.04.2016 11:30

#RZECZoBiznesie: Grażyna Piotrowska-Oliwa: Jaki powinien być dobry lider?

Foto: ekonomia.rp.pl

 

Podczas wielu lat swojej kariery Grażyna Piotrowska-Oliwa przeszła przez wszystkie szczeble kariery w najprzeróżniejszych spółkach. Najbardziej znany jest epizod na fotelu prezesa PGNiG, należącym do Skarbu Państwa gigancie. Obecnie kieruje Virgin Mobile, prywatna spółka. Jakie są różnicę pomiędzy kierowaniem prywatnym biznesem, a zarządzaniem publicznym gigantem. Czy dla prezesa jest to duża różnica?

- I tak i nie. Przeszłam swoją drogę tak w sektorze prywatnym jak i państwowym. Wystarczy wspomnieć Orange, która po prywatyzacji stała się prywatna. Co innego np. PGNiG - tłumaczyła Piotrowska-Oliwa wskazując, że z punktu widzenia zarządzającego znacznie ważniejsze są rozmiary spółki.

- Jest różnica pomiędzy firmą, gdzie pracuje 30 tys. osób, a taką, gdzie pracuje 100. Małe firmy są bardziej elastyczne. Trzeba jednak pamiętać, że proces podejmowania decyzji w obu przypadkach wygląda podobnie. Praca prezesa wygląda tak, że pracuje się z określoną grupą kilkunastu - kilkudziesięciu pracowników i to w tym gronie podejmuje się decyzje - mówiła.

Była prezes PGNiG wskazała na podstawową różnice pomiędzy państwowym, a prywatnym właścicielem.

- Nie liczą się efekty, czy sprawność zarządzania tylko kwestie polityczne. Tak to wygląda w spółkach Skarbu Państwa. Kiedy przychodziłam do Virgin Mobile zapytano mnie, jak to jest że zwalnia się prezesa, który zarobił dla spółki 6 mld euro oraz w czasie swojej kadencji wynegocjował ogromna obniżkę na ceny gaz - mówiła Piotrowska-Oliwa podkreślając, że "w firmach prywatnych takie rzeczy się nie zdarzają".

Na najwyższych stanowiskach próżno szukać zbyt wielu kobiet. Czy jest to spowodowane przez słynny już szklany sufit?

- Szklany sufit jest wewnątrz wielu kobiecych osobowości. Duże korporacje są zdominowane przez mężczyzn. Jest to świat brutalny i albo się to akceptuje lub nie. Jest akceptujemy np. taka sytuacje, ze w spółce Skarbu Państwa można z dnia na dzień stracić stanowisko i nie wpędzi to nas w depresję to ok. Wiele kobiet nie jest w stanie zaakceptować takiej sytuacji - podkreślała.

- Jeśli chcemy się piąć po szczeblach kariery to musimy być gotowym i otwartym na podjęcie ryzyka - wskazywała.

Piąć się po szczeblach, by ostatecznie zająć najwyższe stanowisko w firmie. Jaki powinien byc dobry szef? Jakie cechy powinien przejawiać.

- Dobry szef to człowiek, który ma wizję. To człowiek, który ma pomysł na stworzenie biznesu - mówiła Piotrowska-Oliwa.

- Jest jednak różnica pomiędzy liderem, który wyznacza kierunek w która stronę biznes ma iść, a np menedżerem. Pierwszy z wymienionych wyznacza kierunek, drugi powinien wiedzieć jak ja zrealizować - tłumaczyła.

Po latach spędzonych w spółkach Skarbu Państwa Grażyna Piotrowska-Oliwa objęła stanowisko prezesa Virgin Mobile. Spółka prężnie się rozwija i z optymizmem patrzy na zmieniający się polski rynek telekomunikacyjny, który obecnie zdominowany jest przez czterech wielkich graczy.

- Chcemy być piątym, ale wirtualnym. Nie chcemy budować własnej infrastruktury i w tej kwestii współpracujemy z Playem. Po moim przyjściu do firmy zmieniłam sposób komunikacji z klientem i obecnie mamy ich 370 tys. Dodatkowo cały czas brylujemy w statystykach przenosin numerów oraz mamy jeden z najniższych wskaźników odejść na rynku - wskazywała prezes.

Co jest kluczem do sukcesu na telekomunikacyjnym rynku? Wystarczy dobry marketing?

-  Dobry marketing to coś co przyciągnie uwagę. Za tym musi jednak stać dobry produkt. Nie mówimy klientom tak, ze może coś dostać za darmo, a po podpisaniu okazuje się, że za darmo było opatrzone z gwiazdka. Gramy fair. Jeśli mówimy że klient dostanie pakiet za określoną cenę i będzie w nim miał określone usługi, to tak będzie - wskazywała.

- Klient wie, ze nie musi szukać pułapek - podsumowała Piotrowska-Oliwa.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne